mandag den 14. december 2020

Flyvende engle på farvet baggrund




Hvert år byder december måned på fremstilling af engle i min undervisning i billedkunst. For mig er det spændende at udvikle idéer til nye engle. Denne gang har jeg fundet på at tegne sort/hvide engle og integrere dem i et billeder bygget op i lag.

Aktiviteten har jeg ganske enkelt kaldt: "Flyvende engle på farvet baggrund".

Målene for aktiviteten er, at eleverne lærer at:
  • tegne engle og skabe mønstre på en enkel måde med sort tusch.
  • holde sig til få farve i den billedskabende proces.
  • kende forskel på forgrund, mellemgrund og baggrund i et billede.
  • komponere et billede i flere lag.

Aktiviteter før det billedskabende arbejde

Inden den praktiske billedfremstilling taler jeg med eleverne om deres kendskab til engle fra kulturen og kristendommen. Jeg taler også med dem om, hvad der kendetegner en engel, og jeg viser dem engle fra kunsten og kristendommen. Ligesom jeg også taler med dem om, at engle ikke altid kun er gode.

Efter fælles samtale med eleverne introducerer jeg til arbejdesprocessen, når de skal i gang med deres billeder.

Sådan laver du sort og hvide engle på farvet baggrund

  • Først tegner du en engel på hvidt papir med blyant. Vælg om din engel skal flyve eller stå. Jeg har valgt, at min engel skal flyve.


  • Tegne derefter din engel op med sort sprittusch.


  • Når du har tegnet din engel op med sort sprittusch, kan du begynde at tegne mønstre eller små motiver på tøj og vinger. Jeg har tegnet hjerter på selve kjolen og striber på ærmerne og strømpebukserne. Håret har jeg farvet sort og jeg har givet kinderne lidt rød farve. Når din engel er færdig klipper du den ud.


  • Så skal du i gang med din mellemgrund. Jeg har brugt et stykke sort kardus A4 format, hvor jeg har limet forskellige størrelser og farver cirkler på. Når jeg har limet alle cirklerne på, skærer jeg det over, så jeg nu har to stykker i A5 format. Det ene stykke limer jeg på et stykke farvet karton i A4 format, der passer de nuancer cirklerne har.
  • Inden du limer mellemgrunden på det farvede karton, undersøger du, hvor det er bedst papiret med mellemgrunden placeres. Du kan tage billeder undervejs, så du kan huske alle dine forsøg. Du kan også prøve at placere din engel ovenpå, så får du et indtryk af, hvordan dit billede kan komme til at se ud. Her kan du også tage billeder af alle dine forsøg.
  • Når du har fundet den måde at komponere dit billede på, limer du mellemgrunden på det farvede karton, og bagefter limer du din engel på din mellemgrund og baggrund.
  • Til sidst skriver du forskellige engleord på det farvede karton, der er din baggrund, og du kan tegne cirkler eller prikker med Poscatusch i de nuancer, du i forvejen har brugt. Det kan være en god idé, at I laver en fælles engle-ordliste i klassen.
  • Dit englebillede er nu færdigt.


Har du lyst til at lege videre, kan du lave endnu et billede. Her er mit andet billede. Denne gang står min engel i stedet for at flyve.




Anvendte materialer:
  • Hvidt tegnepapir A4 format
  • Sort sprittusch
  • Sort kardus A4 format
  • Farvet karton. Lilla og lysblå.
  • Poscatuscher i farverne lyserød, hvid og lyseblå.
  • Sort fineliner
  • Lim
  • En liste med engleord
Jeg har mange idéer, og jeg glæder mig over, at I kan bruge dem, men det tager tid at udvikle idéerne, så vær rar at indberette til COPYDAN, når du bruger idéerne fra min blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar