søndag den 20. december 2020

Skab din egen skytsengel


Engle hører særligt til juletiden. Hvem husker ikke juleevangeliet med ærkenglen Gabriel. Men engle findes også i andre former. Der er blandt andet keruber, der har to eller fire ansigter og vinger. Der findes også serafer, som er engle med seks vinger. Skytsengle kender vi også, de passer på os. Det er altså ikke kun i juletiden, at englene "eksisterer", men det er i den tid, vi oftest mindes om dem.

Jeg kan lide tanken om, at vi alle på en eller anden måde har en skytsengel, og det er mit afsæt for denne aktivitet, som hedder: "Find og skab din egen skytsengel".

Målene for aktiviteten er, at eleverne:

  • får viden om forskellige former for engle, herunder keruber, serafer og skytsengle.
  • arbejder rumligt med at skabe en engel med enkle materialer.
  • får omsat egne tanker om, hvad en skytsengel er til et rumligt billedudtryk.

Inden start på det praktiske billedarbejde
Før eleverne skal i gang med at lave deres egne personlige skytsengle, snakker vi fælles om, hvilke forskellige former for engle der findes. Jeg med også med eleverne om, hvad er kunne være vigtigt for dem hver især at fremhæve ved en personlig skytsengel. Jeg lader i den sammenhæng eleverne lede vejen i samtalen. Jeg samler alle deres idéer i en mindmap. Til slut fortæller jeg eleverne om arbejdsgangen og om de materialer, de har til rådighed.

Sådan fremstiller du din egen skytsengel
  • Først tegner du mindst tre skitser af, hvordan din personlige engel kunne se ud. Du må gerne tegne mange flere. Det vigtigste er, at du har nogle at vælge imellem. Din skitse skal have krop og hoved. Læg skitserne til side, når du er færdig.
  • Nu skal du i gang med at skabe englekroppen. Til det skal du bruge staniol, små sten og Silk Clay. Pak stenene i staniolen, og læg Silk Clay i bunden og rundt om pakken. Lad toppen være fri.




  • Nu har du skabt bunden af din engel. Vær opmærksom på, at bunden skal være plan, så den kan stå fladt på et bord. Når du har gjort det, skal du i gang med at skabe krop og hoved på din skytsengel. Du skal bygge begge dele op i Silk Clay. Formerne bestemmer du selv, men vær opmærksom på, at hovedet ikke må blive for stort og tungt. Kroppen må heller ikke blive for høj og slank, for så kan din skytsengel miste balancen og vælte.


  • Når du har lavet kroppen, skal du lave englevingerne og fæstne dem på ryggen af din engel med Silk Clay. Vingerne former du af tynd ståltråd. Du bestemmer selv, hvordan de skal se ud, og om de skal være store eller små.
 





  • Når du har formet din engel skal den tørre. Tørretiden kan være alt fra 2 timer til et døgn. Jo større din engel er, desto længere skal den tørre.
  • Mens din engel tørrer, finder du dine skitse tegninger frem igen. Du vælger den skitse, du bedst kan lide, og tegner den over på et andet stykke papir. Den nye tegning, skal nu give farver og mønstre. Det skal selvfølgelig være med de farver og mønstre, som du synes, passer allerbedst til din personlige skytsengel.
  • Næste trin er at overføre idéerne fra din tegning til din skytsengel. Det skal du gøre med akrylmaling. Start med at male et ansigt på forsiden.


  • Mal derefter resten af hovedet og kroppen med den farve, du har brugt på din tegning. På denne engel har jeg brugt to forskellige blå nuancer. En i bunden og en på resten af englen. Bagefter skal din engel tørre. Hvis du vil mindske tørretiden, kan du bruge en hårtørrer. 




  • Når din engel er tør, skal du til at tegne mønstre på den. Det skal du gøre med Poscatusch. På min engel har jeg brugt mørkeblå samt hvid Poscatusch, og jeg har tegnet lange streger med hjerter, hvide prikker og trekanter rundt om ansigtet. Når det hele er tørt, tegner du øjne, næse, mund og kinder på din engel. Til sidst kan du eventuelt give din skytsengel et strejf glimmer. Min har fået blåt glimmer i bunden og rundt om hovedet.





  • Tradaa du har nu skabt din egen skytsengel. Jeg håber, at den vil passe godt på dig.



Jeg synes, at min skytsengel havde brug for en ven, så det fik den. Se bare her.








Anvendte materialer:
  • Små sten
  • Staniol
  • Silk Clay
  • Ståltråd
  • Akrylmaling
  • Poscatuscher
  • Glimmer og flydende lim
  • Tynd sort sprittusch
  • Hvid kardus til skitser.
  • Farvekridt eller farveblyanter

Mine idéer er helt gratis, men vær sød at indberette til COPYDAN, når du bruger dem, de tager nemlig tid at udvikle.

5 kommentarer:

  1. Hej Tatjana
    Jeg glæder mig til at lave skytsengle med mine elever.
    Har du noget bud på ca. hvor mange gram silk clay, der går til en engel?
    Vh Carina

    SvarSlet
  2. Hej Tatiana
    Silk clay er ret dyrt og jeg vil høre, om man kan bruge selvhærdende ler i stedet? Hvis det skal være Silk Clay, hvor meget skal man købe? De kommer i dunke på 650 gram.
    Mvh Lone

    SvarSlet
  3. Hej Tatiana
    Silk clay er ret dyrt og jeg vil høre, om man kan bruge selvhærdende ler i stedet? Hvis det skal være Silk Clay, hvor meget skal man købe? De kommer i dunke på 650 gram.
    Mvh Lone

    SvarSlet
  4. Hej Tatiana
    Silk clay er ret dyrt og jeg vil høre, om man kan bruge selvhærdende ler i stedet? Hvis det skal være Silk Clay, hvor meget skal man købe? De kommer i dunke på 650 gram.
    Mvh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone

      Mange tak for din besked. Jeg tænker, at du fint kan bruge selvhærdende ler. Måske bliver det lidt tungere, når det er tørt end Silk Clay, men det kan man eventuelt kompensere for ved at lægge lidt flere sten i bunden. På den måde, står den bedre fast. Til mine engle har jeg anvendt en god håndfuld, men præcise mængde i gram, har jeg ikke et svar på - desværre.

      Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og så vil jeg glæde mig til at se dine engle.

      Kreative hilsner fra Tatjana

      Slet