mandag den 14. december 2020

Klimavenlige engle i genbrugsmaterialer


I øjeblikket får jeg flere pakker tilsendt end jeg plejer, og for en billedkunstlærer som mig er pap og bobleplast herlige materialer at skabe nyt med. Derudover holder jeg også af at kunne genbruge frem for at smide ud, og mest af alt er det godt for eleverne at få praksiserfaring med at kunne genbruge materialer til andre formål. Samtidig ligger det også i tråd med det 12. verdensmål, der handler om at have et ansvarligt forbrug og en ansvarlig produktion.

Denne gang har jeg valgt at lave en aktivitet med engle af genbrugsmaterialer. Aktiviteten hedder slet og ret: Engle i genbrugsmaterialer"

Målene for aktiviteten er, at eleverne lærer at:
  • bruge genbrugsmaterialer, så som pap, bobleplast, silkebånd fra gaver, sølv og guld lametta fra sidste års juletræ, plastikposer og papirfyld fra gavekurve, til et andet formål.
  • skabe en engel ud af genbrugsmaterialer.

Lidt aktivitet før det praktiske arbejde 
Jeg synes, at det er vigtigt, at eleverne lærer at blive opmærksomme på, at de kan genbruge materialer, som de kan finde hjemme hos sig selv. Derfor taler jeg også med dem om, hvilke materialer hjemmefra de kunne forestille sig at genbruge. 
Jeg taler også med dem om kunstnere som Papfar, Henry Heerup og Sven Dalsgaard, som alle har skabt kunst med genbrug.

Som afrunding fortæller jeg eleverne om de materialer, de har til rådighed, og jeg informerer dem om processen. Derefter er det bare at gå i gang.

Sådan fremstiller du en engel i genbrugsmaterialer
  • Du skal starte med at tegne et rundt hoved og vinger på et stykke kraftigt karton. Når du har gjort det klipper du figuren ud. Visk blyantsstreger ud, hvis der er behov for det.


  • Så er det tid til at pynte englens vinger. Det kan du gøre med lim og glimmer, maling, eller Poscatusch. Min engels vinger har jeg pyntet med lim og blå glimmer på både for- og bagsiden.


  • Efter vingerne er det tid til at give englen en kjole på. Denne blå engel har fået en kjole af bobleplast og noget blåt silkebånd, som jeg har gemt. Jeg klipper ca. 8 strimler af bobleplasten i en tykkelse lige under 1 cm og 4 strimler af silkebåndet . Strimlerne skal være så lange, at de kan foldes på midten og dermed danne englens kjole både for og bag. Jeg deler strimlerne i to bunker. En bunke til højre side af englen og en til venstre side af englen. Herefter folder jeg hver bunke strimler over englens højre og venstre side. Til sidst samler jeg det på midten med en strimmel bobleplast. Englen har nu fået sin kjole.
  • Så er det tid til at give englen et ansigt. Jeg tegner øjne, næse og mund med en tynd fineliner. Kinderne tegner jeg med en lyserød Poscatusch.
  • Til sidst skal englen have hår. Min blå engel har fået papirstrimler, fra bunden i en gavekurv, som hår. Jeg finder den mængde, jeg gerne vil bruge, og limer det på med varmlimspistol.
  • Og vupti så er den blå englebasse færdig.




Jeg blev grebet af "engleriet", så jeg måtte skabe flere genbrugs-englebasser. Se bare!












Anvendte materialer:
  • Pap
  • Bobleplast
  • Plastikposer
  • Diverse fyld fra gavekurve
  • Diverse brugte silkebånd
  • Guld- og sølvlametta
  • Akrylmaling
  • Poscatusch
  • Flydende lim 
  • Glimmer
  • Sort tusch (Fineliner)
  • Varmlimspistol og limstænger

Jeg håber, at min idé inspirerer, og bruger du den, vil jeg blive virkelig glad for, at du husker at indberette til Copydan. På forhånd mange tak!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar