søndag den 31. august 2014

Sensommerens smukke solsikke på flere måder.


Sensommeren er en skøn tid. Særligt nyder jeg synet af de smukke solsikker, der står rank og rækker mod den foranderlige sensommerhimmel. Synet af solsikkerne måtte jeg straks inddrage i min undervisning, og derfor blev til disse 5 forløb til.

Temaet er denne gang: Sensommerens smukke solsikke på flere måder.

Formålet med forløbene er, at eleverne:
  • bliver opmærksomme på, at en solsikke kan skildres på flere forskellige måder.
  • øver iagttagelse med fokus på form, strukturer, mønstre og gentagelser.
  • får mulighed for at arbejde med alternative materialer.

Mine idéer til opstart af forløbene på holdet.
  • Jeg medbringer forskellige solsikker, som jeg har hentet på en af de lokale "Pluk Selv" marker.
  • Eleverne får ved gruppeborde udleveret solsikker, som de bliver bedt om at undersøge nærmere. De skal have fokus på former, strukturer, mønstre og gentagelser. Vi laver fælles opsamling om gruppernes observationer, og jeg perspektiverer til, hvorledes solsikken er kommet til udtryk gennem tiden.
  • Herefter skal eleverne selv i gang, og som konkret inspiration, viser jeg eleverne mine forskellige billedfremstillinger af solsikker.

Beskrivelser af mine billedfremstillinger til de 5 forløb.

Billede 1 - Solsikke med madkulør og sprittusch.

Et billedudtryk med fokus på former, mønstre, strukturer og gentagelser i grove træk.

Solsikken har jeg først malet op i grove træk med fortyndet madkulør. Når det er tørret, maler jeg igen med madkulør, men denne gang er det ikke fortyndet. Det giver en mørkere palet og mulighed for at fremhæve mørke områder på solsikken. Til sidst tegner jeg op med sort sprittusch. Det foregår lidt vildt og med løs hånd. De vilde streger giver solsikken liv og et mere dynamisk udtryk.
Undervejs i processen har jeg observeret en stor gul solsikke.


Billede 1


Billede 1 

Billede 2 - Solsikke med flydende akvarel og tynd sort sprittusch

Et billedudtryk med fokus på det ikke-naturalistiske billedudtryk.

Denne solsikke er malet "vådt i vådt". Jeg starter med at gøre papiret vådt ikke sjask vådt med vådt. Herefter maler jeg først med flydende rød akvarel, dernæst orange akvarel og til sidst med gul akvarel. På denne måde skaber jeg selve solsikkeblomsten. Når jeg er tilfreds med blomsten maler jeg stilken og bladene. Jeg lader farverne flyde ind i hinanden, da jeg synes det skaber naturlig liv i billedudtrykket. 
Når solsikken er tør, tegner jeg buede/bølgede streger rundt i blomsten og stilken. Til sidst klipper jeg blomsten ud, og jeg monterer den på en sort baggrund.


Billede 2

Billede 3 - Solsikke med sort sprittusch.

Et billedudtryk med fokus på iagttagelse af former, mønstre, strukturer og gentagelser.

Solsikken her, har jeg først tegnet op med blyant. Det er bevidst, at jeg ikke har tegnet hele solsikken. Når jeg har blyantstegningen færdig, tegner jeg blomsten op med en tynd sort sprittusch, og jeg fremhæver de mørke områder. Det giver et dybere udtryk i billedet.
Under selve billedfremstillingen har jeg observeret en lille gul solsikke.

Billede 3 

Billede 4 - Solsikke, men blot en lille del.

Et billedudtryk med fokus på farvepalet, form og struktur.

Her har jeg zoomet ind på en lille del af solsikken. Jeg begynder med at tegne konturerne op med de farver jeg har valgt. Herefter fortsætter jeg med at farvelægge. Det foregår med blød hånd og i flere lag og med et fokus på farverne på den solsikke, som jeg iagttager undervejs. Når jeg har farvelagt selve blomsten, farvelægger jeg området uden om. 

Billede 4

Billede 5 - Solsikke fra halv foto til hel blomst.

Til fremstillingen af denne solsikke bruger jeg en farvefotokopi af en solsikke. Farvekopien klipper/skærer jeg over, så jeg har to dele. Den ene del limer jeg på papiret, den anden smider jeg ud. Herefter begynder jeg at tegne den del af solsikken, som mangler. Jeg starter igen med konturerne og fortsætter bagefter med farvelægningen.
En alternativ opgave kunne være at arbejde med sort/hvid foto i stedet for farvet foto.


Billede 5

Anvendte materialer til billede 1 - Solsikke med madkulør og sprittusch.
  • En frisk solsikke, som man kan observere.
  • Grå kardus i A3 format.
  • Madkulør.
  • Sort sprittusch.

Anvendte materialer til billede 2 - Solsikke med flydende akvarel og sprittusch.
  • Hvid kardus i A3 format.
  • Flydende akvarel i farverne rød, orange, gul og grøn.
  • Sort sprittusch - 0,5 mm.
  • Sort kardus.

Anvendte materialer til billede 3 - Solsikke med sort sprittusch.
  • En frisk solsikke, som man kan observere.
  • Hvid tegnepapir i A4 format.
  • Blyant.
  • Sort sprittusch - 0,3 og 0,5 mm.
  • Sort kardus.


Anvendte materialer til billede 4 - Solsikke, men blot en lille del.
  • En lille gul/orange solsikke, som man kan observere.
  • Sort kardus i A3 format.
  • Caran D' Ache  - voks pastel. 

Anvendte materialer til billede 5 - Solsikke fra halv foto til hel blomst.
  • Farvefotokopi af en solsikke.
  • Grå kardus i A3 format.
  • Caran D'Ache - voks pastel.


Rigtig god fornøjelse til dig, der er blevet inspireret til at afprøve et eller flere af de forløb, jeg har lavet. 

9 kommentarer:

  1. Rigtig fine billeder og god inspiration! mvh. Lena Dalsgaard

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak - din lille hilsen gør mig da glad :)

      Slet
  2. Så mange fede solsikker og måder at skildre dem på! Fedt projekt og meget fine billeder, børnene også har fået ud af det. :-)

    SvarSlet
  3. Hej! Flot og inspirerende blok! Hvilket mærke tuscher bruger du og hvor køber du dem?- synes dem jeg kan finde, som er vandfaste er meget dyre. Hilsner fra Naya Thayssen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Naya.

      Mange tak for roserne. Det er herligt at kunne inspirere. Det er meget forskelligt, hvilket mærke jeg anvender, og du har ret tuscherne er dyre. Det afhænger af, hvor jeg kan finde gode tilbud, men ofte bruger jeg mærkerne "Faber-Castell" og "Staedtler". Håber det bringer dig videre i dit arbejde. Rigtig god fornøjelse :)

      Slet
  4. Hej Tatjana.
    Hvor er det inspirerende at se dine billeder :-) WAUW ... tænker jeg bare :-)

    Jeg skal for første gang - nogensinde - undervise i billedkunst. Jeg skal have en 4. klasse - og pga ombygning på skolen har vi intet billedkunstlokale i år :-(

    Dette forløb, som du har delt med os andre, kan jeg virkelig bruge som inspiration :-)

    Tak fordi du deler :-)

    Mange hilsner Eva.

    SvarSlet
  5. Kære Eva.

    Mange tusinde tak for dine rosende ord. Det gør mig så glad, at du er blevet inspireret af mine indlæg på bloggen. Skriv endelig, hvis du har spørgsmål og pøj pøj med undervisningen.

    Kreative hilsner fra

    Tatjana

    SvarSlet
  6. What an amazing variety of techniques and media- I especially love the brown marker one- so evocative!

    SvarSlet
  7. Thank you so much :D My students loved to work on this project, too. They newer thought it would be possible to make pictures with browning and black sharpies. Please, feel free to follow my art blog :D

    SvarSlet