mandag den 19. oktober 2020

Pust og tegn et monster

 


Sidst i oktober banker Halloween på døren. Det er en begivenhed, der fanger rigtig mange børn og selvfølgelig også voksne. I min undervisning i billedkunst har jeg hvert år en aktivitet, der kan relaterer til Halloween.

I år bliver det denne aktivitet, som jeg kalder: "Pust og tegn et monster".

Målene for aktiviteten er, at eleverne får mulighed for:
  • at eksperimentere med deres billedarbejdet ved at puste med sugerør.
  • at få viden om forskellen på et abstrakt og et konkret billedudtryk.
  • at bruge sin fantasi til at skabe et monster ved at tilføje enkelte dele til deres pustede billeder.

Aktiviteter før det konkrete billedarbejde
Før eleverne går i gang, taler jeg med dem om forskellen på abstrakt og konkret kunst med tydelige genkendelige motiver. Ligesom jeg også lader eleverne undersøge og tale om motiver i billeder, hvor formerne er abstrakte og pustet med sugerør. 

Sådan puster og tegner man et monster
  • Fortynd sort akrylmaling med vand, sørg for at der ikke er klumper i malingen.
  • Held en lille mængde maling på et stykke hvidt kardus, og fordel malingen rundt på papiret ved at puste til det med et sugerør. Drej papiret undervejs. Lad papiret tørre. Lav gerne flere billeder.




  • Når billedet er tørt, skal man gå på opdagelse efter "skræmmende" motiver. det er her du skal bruge din fantasi, og det må gerne tage tid, der kan jo være flere. Det første er ikke altid det bedste.
  • Når det bedste motiv er fundet, skal det tegnes op med tusch. Man kan tegne med blyant først, hvis man er usikker på, om idéen/motivet virker. Det er også en god idé at tænke over antal af farver og valg af farver. Jeg har maksimum brugt tre farver, og jeg har valgt farver, som jeg synes virker til de "skræmmende" motiver.
  • Til sidst bliver det færdige billede monteret på en sort baggrund.
  • Afsluttende laver vi en fælles billedsamtale, hvor vi har fokus på motiverne, farverne og det samlede udtryk.








Anvendte materialer:
  • Pustebilleder til brug i opstarten af aktiviteten.
  • Hvid kardus.
  • Sort kardus.
  • Sort akrylmaling fortyndet med vand.
  • Sugerør.
  • Tuscher i forskellige farver.

Ekstra tip:
Hvis man arbejder med de ældste elever, kan man inddrage viden om Hermann Rorschachs peronlighedstest med blækklatter.

Jeg har mange idéer og deler dem gerne med jer, men vær rar at indberette til COPYDAN, når du bruger dem, de tager nemlig tid at udvikle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar