torsdag den 20. december 2018

Dot Day blomster på baggrund med tryk


Hvert år planlægger jeg aktiviteter i billedkunst, hvor eleverne får mulighed for at være en del af et større billedkunstprojekt. Projektet hedder "International Dot Day", og det er den amerikanske børnebogsforfatter Peter S. Reynolds, der står bag det. Dagen bliver hvert år verden rundt fejret den 15. september, og idéen er, at man deler sine Dot Day billeder med andre. 

I år har jeg forberedt to aktiviteter. Denne til 1. klasse og aktiviteten Dot Day træer med et strejf af efterår til 2. klasse.

Målene for denne aktivitet er, at eleverne:
  • får mulighed for at omsætte indholdet i børnebogen "The Dot" til et billedudtryk, hvor begrebet "Dot" indgår".
  • arbejder eksperimenterende med blanding af farverne orange og grøn ud fra grundfarverne gul, rød og blå.
  • lærer at lave en baggrund med tryk fra malet bobbelplast.
  • lærer at klippe former til blade og blomsterhoveder.

Aktiviteter før billedfremstilingen
  • Jeg læser bogen "The Dot" og viser sangen "The Dot Song"  af Peter S. Reynolds og Emely Arrow. Bagefter taler vi om indholdet og budskabet i begge dele.
  • Efterfølgende går vi på opdagelse efter "Dot" former i klasselokalet, på skolen og i området omkring skolen.
  • Tilbage i klassen viser jeg klassen, hvad jeg har planlagt, at de skal lave. Det handler selvfølgelig om både processen og det færdige billedudtryk. Undervejs får jeg eleverne til at fortælle, hvor de kan genkende "Dot-formen".

Beskrivelse af billedfremstilling - fra proces til færdigt Dot Day blomster billede.
  • Eleverne laver på blå karton tryk med mørkeblå akryl maling og bobbelplast.
  • Derefter maler de papir til blomsterkronerne og blomsterbladene. Det foregår på kraftigt tegnepapir med akrylmaling og grundfarverne rød, gul og blå. Eleverne skal selv blande farverne orange og grøn. Når eleverne skal male papiret til blomsterkronerne fortæller jeg dem, at de skal male cirkler, der overlapper hinanden, og når de skal male papir til stilkene, skal de male striber.
  • Når baggrunden er tør, skal eleverne tegne cirkler herpå med hvid Neocolor 1.
  • Når papiret til blomsterne og bladene er tørt, skal eleverne klippe runde former i to eller tre forskellige størrelser til blomsterkronerne, og de skal klippe blade og stilke i forskellige længder. De skal også klippet par cirkler og stilke i ensfarvet karton.
  • Herefter skal eleverne eksperimentere med placeringen af deres blomster og stilke på baggrunden. Når de har fundet "den gode" placering, skal de lime delene fast.
  • Til slut må eleverne tegne små detaljer på blomsterkronerne med Poscatusch i farverne rød, gul eller orange.








Anvendte materialer
  • Karton i farverne blå, grøn, rød, orange og gul.
  • Hvidt tegnepapir A4 format (170g).
  • Bobbelplast (klippes i mindre stykker)
  • Akrylmaling i grundfarverne gul, rød og blå.
  • Poscatusch i farverne gul, rød og blå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar