mandag den 19. november 2018

Dot Day træer med et strejf af efterår


I september måned kunne skoler rundt om i verden fejre "international Dot Day", også I år havde jeg planlagt en aktivitet i billedkunst, hvor formen DOT skulle indgå.

Min inspiration til aktiviteten har jeg fra børnebogen "The Dot"  og sangen "The Dot Song" af Peter S. Reynolds. Derudover er det efterårets skønne farvepalet og det grafiske udtryk, der har inspireret mig denne gang.

Aktiviteten har jeg givet overskriften: "Dot Day træer med et strejf af efterår".

Målene for aktiviteten er, at eleverne:
  • får viden om at omsætte indholdet i en fortælling til et billedudtryk, hvor begrebet "DOT" indgår.
  • lærer at bruge forskellige teknikker, materialer og skreven tekst i et billedudtryk.
  • arbejder eksperimenterende med farvelære, herunder blanding af farven orange i flere forskellige toner.

Aktiviteter før billedfremstillingen
  • Jeg læser bogen "The Dot" og viser sangen "The Dot Song" af Peter S. Reynolds til eleverne. Bagefter taler vi om indholdet og budskabet i begge dele.
  • Herefter viser jeg klassen, hvad jeg har planlagt, at de skal lave. Undervejs i den samtale prioriterer jeg at få eleverne til at fortælle, hvor de kan genkende "Dot-formen".

Billedfremstillingen - fra proces til færdigt efterårsbillede
  • Eleverne begynder med at tegne bølgede linjer på det hvide papir. Bagefter skriver de med blyant ordet efterår med blokbogstaver på linjerne. Alle linjer skal udfyldes med tekst. Når teksten er skrevet, skal der skrives oven på med blå sprittusch. Højden på bogstaverne skal svare til afstande fra en linje til en anden linje. Det betyder, at bogstavernes højde varierer afhængig af afstanden fra den ene linje til den anden linje.
  • Bagefter skal eleverne lime strimler af lyseblåt silkepapir oven på teksten. Det foregår med fortyndet vævsklæber og pensel. Hele papiret skal være dækket med silkepapiret, og når det er det, skal det tørre.
  • Herefter skal eleverne lave papir til trækronerne. Det foregår på kraftigt hvidt papir i A4 format og med akrylmaling i farverne rød og gul. Eleverne skal blande farverne, så der kommer så mange forskellige toner af orange, som eleverne kan fremtrylle. Når hele papiret er dækket af farve, skal det tørre.
  • Så er det tid til at vende tilbage til baggrunden med silkepapiret. På det skal eleverne med blå Neocolor I nu tegne DOTs i forskellige størrelser.
  • Derefter skal de klippe bakker i grønt karton. De må selv beslutte, om det skal være en eller to bakker. Bakkerne skal eleverne lime på baggrunden, og når det er gjort, skal de tegne streger herpå med grøn Neocolor 1.
  • Næste skridt er, at eleverne skal tegne trækroner på deres bemalede orange/gule/røde papir. De skal gå på opdagelse i lokalet efter en rund form, som de kan bruge som skabelon til trækronerne. Når eleverne har tegnet trækronerne, skal de klippe dem ud og lime dem på baggrunden. Det er her vigtigt i processen at tale med eleverne om placeringen af trækronerne på baggrunden.
  • Til sidst skal eleverne lave træernes stammer. Det foregår med brunt karton, hvorpå eleverne skal lave frottage med Neocolor 1 i lysebrun. Stammerne skal klippes frit og ikke efter optegning først. Grenene skal også klippes. Til sidst limer eleverne begge dele på baggrunden.
  • Som den aller sidste del, skal eleverne tegne cirkler med brun Neocolor 1 på trækronerne.




Anvendte materialer
  • Kraftig hvidt tegnepapir A4 format.
  • Tyk blå sprittusch.
  • Lyseblå silkepapir.
  • Vævsklæber (fortyndet med vand)
  • Pensler.
  • Lyse- og mørkegrøn samt brunt karton.
  • Lyse- og mørkegrøn samt blå og lys brun Neocolor I.
  • Rød og gul akrylmaling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar