fredag den 4. januar 2019

Flyt dig dog bogstav




Det er sjovt at blande den digitale verden med den analoge verden. Det kan man gøre på mange forskellige måder. I min undervisning i billedkunst har jeg gode erfaringer med at bruge digitale billeder af eleverne i et billedudtryk. De bliver så begejstrede, når de opdager, hvordan de kan "lege" med motiverne og størrelsesforholdene.

Denne gang har jeg besluttet jeg, at eleverne skal arbejde med et foto af dem selv, deres navn og det dynamiske billedudtryk.

Aktiviteten kalder jeg: "Flyt dig dog bogstav".

Målene for aktiviteten er, at eleverne:
  • lærer, at de kan skabe bevægelse med motiverne i et billede.
  • arbejder kreativt med bogstaverne fra eget navn.
  • omdanner begyndelsesbogstavet i deres navn til et fantasibogstav med mønstre.
  • arbejder bevidst med komplementærkontraster.

Aktiviteter før det billedskabende arbejde
Det første, jeg gør, er at tale med eleverne om målene. Jeg taler med dem om, hvad de kan lære, og hvordan de kan lære det, når bearbejder med denne aktivitet.
I forhold til aktiviteten her, har jeg valgt at have billedsamtale med klassen om billeder/kunstværker, der synliggør en dynamik og/eller bevægelse. Det foregår med afsæt i  udvalgte værker fra såvel samtiden som historien. 
Det er vigtigt for mig at få klassen aktiveret, derfor deler jeg eleverne op i mindre grupper. I grupperne skal eleverne tale om bevægelse og dynamik et udleveret kunstværk, og vi runder til sidst af med at grupperne fortæller klassen om indholdet i deres billedsamtaler. 
Bagefter introducerer jeg klassen til det videre arbejde, nemlig processen for billedarbejdet.


Det billedskabende arbejde - fra proces til færdigt billede.
  • Først laver jeg en liste med alle elevernes navne på. Listen hænger jeg op på tavlen i lokalet. Listen hænger jeg op for at imødekomme de elever, som kunne have udfordringer med at kunne genkende bogstaverne og/eller stave eget navn.
  • Herefter tager jeg billeder at eleverne og printer dem ud til dem.
  • Så er eleverne klar til at skrive deres navne med blyant på så mange forskellige måder, de kan, på et stykke skitsepapir. Når den opgave er færdig skal de arbejde med begyndelsesbogstavet i deres navn. De skal forsøge at give bogstavet en "fyldig krop", derefter skal de lave mønstre indeni bogstavet. Ligesom de også må give bogstavet øjne. Den aktivitet foregår også på skitsepapir.
  • Bagefter skal eleverne i gang med baggrunden. De skal starte med at skrive deres navn med Neocolor 1 på akvarelpapir. Når de har gjort det, skal de skrive bogstaverne fra deres navn forskellige steder på papiret. Navnet skal altså ikke skrives sammenhængende. Det er en god idé at fortælle eleverne, de skal variere størrelsen på bogstaverne, når de skriver dem.
  • Næste trin er, at eleverne skal male deres baggrund med flydende akvarel, og i den sammenhæng, skal de være opmærksomme på at vælge en kontrastfarve til den farve de har skrevet bogstaverne med. Her kan en farvecirkel være en god hjælp.
  • Mens baggrunden tørrer, skal eleverne tegne et kreativt begyndelsesbogstav på hvidt tegnepapir. De skal selvfølgelig vælge begyndelsesbogstavet i deres eget navn. De starter med at tegne med blyant også mønstrene, så har de mulighed for at kunne rette. Når de er klar til det, tegner de op med sort sprittusch, og de klipper bogstavet ud som det sidste. Der skal ikke være forlange små detaljer, da de er vanskelige at tegne op.
  • Så klipper eleverne billederne af dem selv ud, og de limer både det og deres begyndelsesbogstav på baggrunden. Dog er det væsentlig at gøre elverne opmærksomme på, at der skal være en "dynamisk relation" mellem billedet af dem og bogstavet. De giver god anledning til, at eleverne kan undersøge begrebet "dynamisk" i praksis, for hvornår skaber motiverne et dynamisk udtryk?
  • Det sidste, eleverne skal, er at klippe bogstaver, der svarer til deres navne, ud i aviser. Bogstaverne limer de på deres ellers næsten færdige billede.
  • Som afrunding på det hele laver vi en fælles udstilling af alle billederne på skolen.

Billeder af processen for det billedskabende arbejde
























Aktiviteter efter det billedskabende arbejde
  • Evalueringen af aktiviteten foregår som en individuel og fælles billedsamtale med eleverne, hvor vi taler om, hvad de har lært på egen hånd, men også af klassekammeraterne. Ligesom vi også taler om, hvorvidt de har nået alle eller enkelte af målene.

Anvendte materialer
  • Skitsepapir
  • Akvarelpapir
  • Flydende akvarel
  • Neocolor 1
  • Tegnepapir
  • Sorte sprittuscher
  • Aviser

5 kommentarer:

  1. Jeg synes det er en utrolig god idé som rækker ind i tværfaglighed og bevægelse i undervisnings tillige med det kreative og skabende. Opfindsomt. Tak fordi vi må få alle dine dejlige ideer med os...

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Heidi
      Tusinde tak for din søde kommentar. Det gør det hele værd at blogge om verdens vigtigste fag BILLEDKUNST. Jeg glædes over, at så mange gerne vil bruge mine idéer.
      Kærlig hilsen fra Tatjana

      Slet
  2. Hej Tatjana
    Jeg skal i gang med dette forløb med min klasse - synes det er er en mega fed ide og har i øvrigt sat flere af dine forløb på årsplanen så tak for de mange gode ideer!
    Lige i et lille spørgsmål - jeg er delvis ny i faget - og har ikke billedkunst som linjefag! Du nævner i starten billedsamtalen med de forskellige billeder, som eleverne kigger på som optakt til snakken om dynamik. Kan man hjemlåne billedsæt og i så fald har det et navn? Eller kan du anbefale en hjemmeside, hvor jeg kan finde billeder der passer til dette tema?
    Vh. Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lone
      Mange tak for din besked. Jeg er rigtig glad for, at du bruger mine idéer til billedkunst. Det gør det hele værd at blogge. Jeg er ikke bekendt med, at der findes en billedkunstsamling/et billedsæt, man kan låne i den sammenhæng. I forhold til hjemmesider, kunne det være en mulighed at søge "Billedanalyse + dynamiske billeder", så er jeg sikker på, at der dukker noget op.
      Selv har jeg gennem tiden anskaffet mig et godt lager af billeder både kunsthistoriske og fra samtiden. Ligesom jeg også har fotografier og illustrationer. Det er dem jeg vælger mellem, eksempelvis i forbindelse med en aktivitet som denne.
      Jeg håber, at mit svar hjælper dig videre, og rigtig god fornøjelse med billedarbejdet i din klasse.
      Kreative hilsner fra Tatjana

      Slet
    2. Hej igen!
      Mange tak for svar - jeg må prøve mig frem, men første stikord er da at bruge det søgeord du nævner! :-)
      Vh. Lone

      Slet