tirsdag den 1. januar 2019

Engle i træ har også vinger



Engle bliver ofte knyttet sammen med julen og dens traditioner men også med døden. Det er ofte i de sammenhæng, at englene "får liv". Det er i de situationer, vi taler om dem, personificerer dem og pynter vores hjem med dem.

Der findes forskellige typer engle blandt andet ærkeengle, keruber, serafer, søde og onde engle. Deres udseende og funktioner kan vi læse om i religiøse skrifter, men hvordan de helt konkret ser ud, er der vist ingen, der ved i virkeligheden.

Derfor er engle som tema i billedkunst også interessant, for hvis jeg stiller eleverne spørgsmålet: "Hvordan ser en engel ud?" Ja, så er der nogle svar, som er ens, mens andre er forskellige. Det er netop den forskellighed, der er spændende at give et billedudtryk.

Denne gang hedder aktiviteten: En engel i træ bliver til

Målene for aktiviteten er, at eleverne:
  • får viden om engle, deres kendetegn og funktioner.
  • arbejder skulpturelt med at skabe et engleudtryk, som de forestiller sig, den ser ud.
  • arbejder med at skabe samspil mellem valg af farver og mønstre.

Aktiviteter før det praktiske billedarbejde
Det er vigtigt at bringe elevernes forforståelse i spil, derfor taler jeg med dem om kendetegn og funktioner hos engle. Ligesom jeg også taler med dem om, hvorfra de kender engle, og hvad de forbinder dem med. 
Jeg skaber et fælles overblik med elevernes kommentarer via en digital mindmap. Mindmappen giver også mulighed for en fælles samtale om ligheder og forskelle.

Beskrivelse af billedfremstillingen - Processen fem til færdig træengel
  • Først saver læreren eller eleverne trælister i den længde englekroppene skal have. Læreren borer hullet til gevindstangen i bunden af trælisten.
  • Herefter tegner eleverne med blyant hår og ansigt samt kjole på trælisten. Det er vigtigt, at der ikke bliver lavet for mange detaljer, da de er svære at male med akrylmaling.
  • Så maler eleverne de optegnede dele (hår, ansigt og krop) med akrylmaling i ønskede farver. Det kan foregå over flere gange, men det er også muligt at fremme tørreprocessen med en hårtørrer. Detaljerne på kjolen så som prikker kan eleverne lave med skumstempler eller grillspyd. De kan også vælge at lave striber med dekorationstape eller akrylmaling. Andre mønstre kan de lave med Poscatuscher.
  • Bagefter maler eleverne øjenæblerne med hvid akrylmaling. Næsen og detaljerne ved øjnene (pupiller, øjenvipper, øjenlåg og øjenbryn) tegner de med sort sprittusch. Munden tegner de også med sort sprittusch, men læberne maler de med akrylmaling. Kinderne maler de med en rød lasurmaling. 
  • Til sidst klipper eleverne vinger i den perforerede stålplade. Her kan det være en god idé at have nogle færdige skabeloner, som de kan tegne og klippe efter. Vingerne monterer de med varmlimpistol.
  • Den færdige engel monteres med gevindstangen i bunden og til sidst på en sokkel af lecasten. Det er en god idé at læreren har savet soklerne i lecasten, før eleverne skal bruge dem.


















Anvendte materialer
  • Træliste  4 cm * 2 cm (Trælisten skal saves på målet 15 cm) 
  • Gevindstang 4 mm (Stangen skal saves i den ønskede længde)
  • Lecasten 5,5 cm * 11 cm * 23 cm (Lecastenen skal saves på målene 5,5 cm * 5,5 cm * 5,5cm)
  • Perforeret stålplade (Kan købes med forskellige mønstre)
  • Akrylmaling
  • Skumstempler
  • Grillspyd i træ
  • Dekorationstape
  • Filtede kugler i uldgarn
  • Poscatuscher
  • Sort sprittusch
  • Slagboremaskine og bor 4 mm





2 kommentarer:

  1. Flotte engle.

    Perforeret metal. Hvor får man det? Du skriver det er til at klippe i? Med saks?
    Sikke gode ideer man kan få fra din blok. Tak for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej

      Jeg har købt perforeret metal i forretningen "Biltema". Man kan godt klippe i det med en god saks (som kun bruges til formålet), men man kan også bruge en lille skævbider tang. Det fungerer også.
      Kreative hilsner fra Tatjana

      Slet