torsdag den 3. juli 2014

Circle Paintings - et fælles projekt lavet af 6. årgang



I starten af skoleåret faldt jeg over et virkelig spændende koncept, der blandt andet har fokus på det fællesskabende billedudtryk og den samhørighed, der kan opstå via den proces.

Konceptet hedder Circle Painting og er skabt af Hiep Nguyen, som har mottoet: "Art for All - All for Art". 

Jeg fik lyst til at arbejde med Circle Painting med 6. årgang, fordi nogle af eleverne skulle flytte skole efter sommerferien, og jeg havde lyst til, at de skulle lave et fælles billedprojekt, hvorigennem de kunne mindes hinanden. 

Da det er et anerkendt projekt i blandt andet Californien, spurgte jeg Hiep Nguyen om tilladelse til at iværksætte projektet i Danmark, og heldigvis fik jeg lov til det. 

Mit udgangspunkt for projektet var, at hver elev fik udleveret en personlig plade, som de skulle starte med at grundmale med "hvid gesso". Herefter skulle hver elev male en organisk form på sin egen plade med akrylmaling. Da de havde gjort det, cirkulerede de mellem pladerne indtil alle havde malet former på alle plader. Bagefter malede eleverne mellemrummene mellem de organiske former på samme måde, som da de malede de organiske former. Til sidst dekorerede eleverne de farvede plader med Poscatuscher, og det foregik også ud fra princippet om at cirkulere. 

Det har været en super dejlig proces med fokus på samhørighed, og hvor er det skønt at se de flotte billeder, som 6. årgang har lavet. Se bare.






















Materialer, jeg har brugt til forløbet:

  • Plader 30 cm * 40 cm. Pladerne kan være almindelige lærreder, hård masonit eller tyk pap.
  • "Hvid Gesso".
  • Akrylmaling, dog ikke brun, sort og hvid.
  • Posca tuscher.

Hvis I er blevet nysgerrige, men har flere spørgsmål til processen, er I altid velkommen til at skrive til mig, så vil jeg svare så hurtigt og godt, jeg kan.

2 kommentarer:

  1. Hvor mange lektier tog det? Og tror du også det ville fungere i en 4. klasse (med 27 elever!!)?
    Hvilke materialer er brugt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tanya

      Super, at du skriver :)

      Jeg har kun haft 6. årgang 1 lektion om ugen, så jeg mener, at varigheden af forløbet var ca. 5 uger.

      Nederst i indlægget, har jeg tilføjet en punkt, hvor jeg har beskrevet de materialer, som jeg har brugt, men her har du lige lidt mere information om pladerne.
      Pladerne var "affaldsmateriale" fra en fabrik, der laver ringbind i både pap og plast. Siderne til mapperne var "fejlskåret", og de skulle derfor bare smides ud.

      Men havde jeg ikke haft de plader at male på, ville jeg bruge hård masonitplade eller et tykt stykke pap, som jeg ville skære til i målene 30cm*40cm. Da begge de nævnte materialer er mørkr, vil jeg som udgangspunkt grunde pladerne med "Hvid Gesso". Det er en hurtigtørrende dækkende maling.

      27 elever er en mundfuld, men jeg vil mene, at det vil kunne lade sig gøre, hvis man laver små "stationer" med ca. 7 elever i hver. Jeg tænker, at hver "station" først rykker til næste "station", når alle har male på alle plader. Og her er udfordringen så, for det er jo ikke alle, der er lige hurtige eller lige langsomme, og for at ventetiden ikke bliver for lang, vil jeg have noget ekstra materiale i baghånden. Det kunne eksempelvis være mandalaer, som skal farvelægges.

      Jeg håber, at mine svar hjælper dig videre :)

      Kærlig hilsen

      Tatjana

      Slet