onsdag den 26. marts 2014

Sjove portrætter med smil og latter


Jeg har et par gange oplevet, at mine elever ikke har været begejstret for at tegne selvportrætter, og der har været flere forskellige forklaringer, blandt andet:
  • Jeg kan slet ikke finde ud af at tegne.
  • Jeg kan ikke tegne, så det LIGNER mig.
  • Jeg bryder mig ikke om, at tegne mig selv.
  • Jeg kan ikke lide, at andre griner af mit selvportræt

Forklaringerne har været hovedårsag til, at jeg gik i gang med at planlægge dette lille forløb om portrætter, for jeg fik lyst til at bryde lidt med idéen om, at portrætter skal være "perfekte" efterligninger, og sådan gik det faktisk til, at temaet: "Sjove portrætter med smil og latter" blev til.

Beskrivelse af undervisningsforløbet med mål

I Fælles Mål for billedkunst står der blandt andet, at eleverne skal:
  • anvende forskellige tegnemetoder.
  • undersøge og eksperimenter med digitale værktøjer.
  • tilegne sig viden om kunst.
Derfor vil jeg i dette forløb lade eleverne arbejde med blind- og konturtegning, hvor jeg til det sidstnævnte vil inddrage de to apps Tracing Paper og Adobe Ideas, som begge er til iPad. Jeg vil også introducere forskellige danske portrætter for eleverne, og til det formål vil jeg benytte bogen Danske Portrætter af Steffen Heiberg. 

Tanker om processen på holdet:
  • Først vil jeg introducere eleverne til temaet og målene for dette forløb. Herefter vil jeg samtale med eleverne om portrætter, og i den sammenhæng vil jeg spørge ind til, hvad de mener et portræt er, og jeg vil tale med dem om, hvor de, i deres hverdag, ser portrætter, og om der er forskel på billedudtrykkene.
  • Bagefter skal eleverne i gang med det praktiske billedarbejde, der først er to gange blindtegning (af mig og en af en kammerat) med blyant på papir og bagefter konturtegning ( af dem selv) på iPad.
  • Som afrunding vil jeg lave billedsamtale med elever om deres egne portrætter, men jeg vil også vise dem udvalgte danske portrætter, som er særlig interessante at tale om.

Min egen billedfremstilling: 

Første blindtegning - Billede 1

Her har jeg taget et billede af mig selv med min iPad, og så har jeg tegnet blindtegning efter det med blyant på hvidt kardus. Den færdige blindtegning (mit portræt) har jeg tegnet op med sort sprittusch, og til sidst har jeg monteret portrættet på en baggrund af silkepapir og sort kardus.


Billede 1

Anden blindtegning - Billede 2

Udgangspunktet er igen blindtegning med blyant på kardus, men denne gang maler jeg portrættet over med flydende akvarel, før jeg tegner det op med Caran D' Ache farver. Portrættet har jeg selvfølgelig ladet tørre, før jeg har tegnet op med farver.


Billede 2

Konturtegning på iPad - Billede 3

Til dette billede har jeg brugt app'en Tracing Paper alternativt kan man bruge Adobe Ideas. Den er nem at anvende for både voksne og børn. Processen er, at man med iPad'en tager et portrætfoto, som man så efterfølgende tegner efter. Jeg brugte ca. 3 minutter på mit billede. Det gode ved denne app er, at det ikke er en katastrofe, hvis man laver "fejl", de er hurtige og nemme at rette.




Anvendte materialer:
  • Blyant
  • Sort og hvid kardus (A4 +A3)
  • Sort sprit tusch
  • Flydende akvarel
  • Caran 'D Ache
  • Ipad og app'en Tracing Paper eller Adobe Ideas

Jeg synes, at disse tre forskellige billedudtryk, er gode øvelser i at tegne ikke-perfekte portrætter. Øvelsen med iPad'en giver god træning i at lave hurtigskitser af ansigter, og med en uddybende samtale om app'en og dens funktioner, ser jeg også muligheden for at blive en bedre iagttager, så man bliver bedre til "at tegne det, man ser", som Betty Edwards udtrykker det.

Mit håb er, at jeg med dette forløb kan få smil og latter frem hos eleverne, mens de tegner portrætter. 

Til min store fornøjelse, bragte dette lille forløb kun højlydte grin med sig, og I kan se billederne, vi grinede så meget af her: Portrætter med smil og latter lavet af 3. årgang

Ingen kommentarer:

Send en kommentar