mandag den 4. december 2017

Hvad nu hvis jeg var en engel?


Julen er indbegrebet af hygge. Det er hjerternes fest og engletid. Jeg har altid været meget fascineret af engle, og de fortællinger, der har fulgt dem gennem historisk tid.
Jeg holder af at tale med børn om engle. Børnene har en helt særlig måde at beskrive engle på. Ligesom de også har en skøn og særlig forståelse af, hvordan engle ser ud. Der er noget magisk ved både børnenes fortællinger og englene i sig selv.

Mine samtaler med børnene om engle har inspireret mig til denne aktivitet, som jeg kalder: Hvad nu hvis jeg var en engel?

Inspiration til aktiviteten:
  • Engle i og uden for kirken.
  • Udvalgte julesalmer, hvor engle indgår. 
  • Forskellige billeder af engle og fortællingerne om englene.

Målene for aktiviteten er, at eleverne:
  • kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.
  • kan udtrykke betydninger visuelt.

Sådan gør du - billedfremstillingen trin for trin:
  • Find akvarelpapir i A3 format og skær det, så det bliver til et kvadrat.
  • Tape akvarelpapiret fast på bordet med malertape. Bredden på malertapen udgør rammen på billedet.
  • Tegn med Caran D' Ache voks pasteller en kant inden i og rundt i kvadratet.





  • Tegn med Caran D' Ache voks pasteller prikker i forskellige størrelser på   akvarelpapiret. 




  •  Mal nu baggrunden med flydende akvarel i blå og violette nuancer.


    • Fjern forsigtigt malertapen og tegn streger rundt ved rammen.
    • Tegn en eller flere skitser af dig selv som engel på hvid kardus.
    • Vælg en af dine skitser, tegn og farvelæg en lignende englefigur på sort karduspapir. 


    •  Klip din engel ud og lim den på baggrunden. Overvej, hvordan din engel skal placeres.


    Dit englebillede er nu færdigt, og herunder er endnu et.




    Anvendte materialer:
    • Akvarelpapir - A3 format skåret op i kvadrater.
    • Caran D' Ache voks pasteller - Neocolor 1.
    • Flydende akvarel.
    • Skitsepapir - hvid kardus.
    • Sort kardus.
    • Malertape.

    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar