Mit formålet med forløbet er, at eleverne får:
- viden om, hvad et monokromt billede er.
- erfaring med selv at skabe et monokromt billede i orange eller blå toner.
- lærer at skabe stencil af træ til tryk.
- mulighed for at eksperimentere i den billedskabende proces.
- mulighed for at eksperimentere i arbejdet med det færdige billedudtryk.
Mine tanker om processen på holdet:
Som en lille opvarmningsøvelse vil jeg give eleverne en primærfarve, en hvid og en sort farve, herefter vil jeg bede dem om at "lege" med de tre farver. de skal nemlig finde ud af, hvor mange forskellige toner, de kan lave af den primærfarve de har fået udleveret. Jeg tænker, at denne opgave kunne laves med akrylmaling og Caran D' Ache farver.
Når eleverne er færdige med at eksperimentere, vil jeg tale med dem om deres små forsøg. Jeg vil knytte det sammen med farvelære, herunder dét at skabe farvetoner ved hjælp af hvid og sort, og jeg vil forklare begrebet monokrom for eleverne.
Derudover vil jeg vise nogle af Pablo Picassos værker til eleverne. Det kunne eksempelvis være "Mother and Child", som Picasso malede i 1901, hvor han var i det han kaldte sin "blå periode".
Som en lille opvarmningsøvelse vil jeg give eleverne en primærfarve, en hvid og en sort farve, herefter vil jeg bede dem om at "lege" med de tre farver. de skal nemlig finde ud af, hvor mange forskellige toner, de kan lave af den primærfarve de har fået udleveret. Jeg tænker, at denne opgave kunne laves med akrylmaling og Caran D' Ache farver.
Derudover vil jeg vise nogle af Pablo Picassos værker til eleverne. Det kunne eksempelvis være "Mother and Child", som Picasso malede i 1901, hvor han var i det han kaldte sin "blå periode".
Min billedskabende proces - Fra proces til produkt trin for trin:
Jeg starter med at rive en avis i strimler og lime dem på et stykke firkantet genbrugspap. Det giver en god basis at arbejde videre på.
Når genbrugspappet er helt dækket af avisstrimlerne, klipper jeg det overskydende af. På den måde får jeg en tydelig og afgrænset grundflade at arbejde videre på.
Herefter er det i gang med at tone en orange akrylfarve med hvid og sort. Det handler om at finde så mange forskellige toner som muligt. Når tonerne er blandet er det bare i gang med at male baggrunden. Jeg har valgt, at baggrunden skal være en varm aftenhimmel.
Når baggrunden er færdig, går jeg i gang med at lave en stencil af et træ, og for at gøre det nemt for eleverne lærer jeg dem at bruge Y-metoden (Se vejledning nederst på siden). Når min stencil er færdig, klipper jeg den ud, og så er den klar til at bruge til tryk, som foregår med sort akrylmaling og blød svamp.
Jeg starter med at rive en avis i strimler og lime dem på et stykke firkantet genbrugspap. Det giver en god basis at arbejde videre på.
Når genbrugspappet er helt dækket af avisstrimlerne, klipper jeg det overskydende af. På den måde får jeg en tydelig og afgrænset grundflade at arbejde videre på.
Herefter er det i gang med at tone en orange akrylfarve med hvid og sort. Det handler om at finde så mange forskellige toner som muligt. Når tonerne er blandet er det bare i gang med at male baggrunden. Jeg har valgt, at baggrunden skal være en varm aftenhimmel.
Når baggrunden er færdig, går jeg i gang med at lave en stencil af et træ, og for at gøre det nemt for eleverne lærer jeg dem at bruge Y-metoden (Se vejledning nederst på siden). Når min stencil er færdig, klipper jeg den ud, og så er den klar til at bruge til tryk, som foregår med sort akrylmaling og blød svamp.
Her er billedet, før jeg fik idéen at dele det i små rektangler.
Og her er så det endelige billede. Det er et lidt anderledes billedudtryk, men jeg synes egentlig, at det virker ret godt.
Jeg blev egentlig så optaget af processen, så jeg fortsatte med at eksperimentere lidt med de blå toner (Se farvetonerne længere ned på siden), og det kom der disse to billeder ud af.
En lille tegnevejledning til Y-metoden
Og her er de blå farvetoner. Hvid i den ene ende, sort i den anden ende og blå i midten. En systematisk og nem fremgangsmåde, der er let at forklare eleverne, hvis man tegner lidt på tavlen samtidig.
De materialer, jeg har brugt:
Og her er så det endelige billede. Det er et lidt anderledes billedudtryk, men jeg synes egentlig, at det virker ret godt.
Jeg blev egentlig så optaget af processen, så jeg fortsatte med at eksperimentere lidt med de blå toner (Se farvetonerne længere ned på siden), og det kom der disse to billeder ud af.
En lille tegnevejledning til Y-metoden
Og her er de blå farvetoner. Hvid i den ene ende, sort i den anden ende og blå i midten. En systematisk og nem fremgangsmåde, der er let at forklare eleverne, hvis man tegner lidt på tavlen samtidig.
De materialer, jeg har brugt:
- Et stykke genbrugspap. Det kunne eventuelt være fra en pizzabakke.
- Gamle aviser revet i strimler.
- Akrylmaling i orange, hvid og sort.
- Et stykke genbrugskarton. Det kunne være emballage fra morgenmadsprodukter.
- Kopier af udvalgte værker lavet af Pablo Picasso.
En lille ekstra men vigtig kommentar.
Som i alle andre fag er det vigtigt også at kunne differentiere undervisningen i billedkunst, og her er en idé til de elever der har blod på tanden. Billedet er lavet af min datter Katrine.
Måske kunne dette blive et af dine projekter i billedkunst i det kommende skoleår.
Genial, visita nuestro blog de la escuela Paul Groussac, http://conojosdeartistaescuela5.blogspot.com.ar/
SvarSlet