Jeg kom en dag til at tænke på, hvad jeg egentlig lavede som barn, når jeg kedede mig på en rigtig irriterende regnvejrsdag. Jeg tegnede krusseduller på et stykke papir og farvelagde de rum, som opstod, og inden længe blev krussedullerne faktisk til figurer. Rigtig sjovt tidsfordriv - syntes jeg. Jeg har omsat min barndomsoplevelse til et forløb i billedkunst om forskellen på nonfigurativ og figurativ kunst, som du se herunder.
Sådan var processen i forløbet:
Jeg havde lavet en præsentation til eleverne om abstrakte kunstnere, herunder Asger Jorn (Cobra kunst) og Wassily Kandinsky, hvor vi talte meget om kendetegne ved nonfigurative billeder. Derudover havde jeg udarbejdet en del konkrete materialer, for at tydeliggøre processen for billedfremstillingen. Første led i processen var at lave en grundskabelon med vandrette og lodrette bølgede streger. Det gjorde jeg på A4 papir, først med blyant og senere med sprittusch. Den færdige grundskabelon kopierede jeg i flere eksemplarer til senere brug.
Sådan var processen i forløbet:
Jeg havde lavet en præsentation til eleverne om abstrakte kunstnere, herunder Asger Jorn (Cobra kunst) og Wassily Kandinsky, hvor vi talte meget om kendetegne ved nonfigurative billeder. Derudover havde jeg udarbejdet en del konkrete materialer, for at tydeliggøre processen for billedfremstillingen. Første led i processen var at lave en grundskabelon med vandrette og lodrette bølgede streger. Det gjorde jeg på A4 papir, først med blyant og senere med sprittusch. Den færdige grundskabelon kopierede jeg i flere eksemplarer til senere brug.
Grundskabelon |
Processens andet led var at udfylde én grundskabelon med linjer/skraveringer og én med mønstre. Et krav var, at der skulle være forskellige linjer/skraveringer eller mønstre i "rum" ved siden af hinanden.
Grundskabelon med linjer/skraveringer og mønstre |
Næste led i processen var at udfylde rummene i en grundskabelon med enten primær eller sekundær farver. Fokus var fortsat, at der ikke måtte være to ens farver i rum ved siden af hinanden, og samtidig skulle farvelægningen i de forskellige rum tydeliggøre forskellen på mættet og ikke mættet farvelægning.
Grundskabelon med primær- og sekundær farver |
Det sidste led i procesen var først at lede efter begyndende motiver og herefter at finde mere konkrete motiver for til sidst at farvelægge dem. Det begyndende motiv blev fugle, og det mere konkrete motiv udviklede sig til fisk i akvarium. Som en sidste og ekstra opgave, klippede jeg et motiv ud, der havde fanget mit øje undervejs i hele processen. Det blev til en gås, som jeg monterede på et stykke blåt karton, og på bagsiden skrev jeg Æsops fabel om gåsen og guldægget.
Fugle, fisk i akvarium og gåsen |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar