onsdag den 28. juni 2017

Drømmen om at flyve - Kunst i børnehøjde med Jane Susanne Andersen



Den åbne skole er en skole, som inddrager sin lokale omverden i undervisningen. I Favrskov Kommune har vi i folkeskolen et fantastisk samarbejde med kommunens fire billedskoler - Hinnerup, Ulstrup, Hammel og Hadsten.

I år har jeg haft besøg af min kollega i billedskolen Jane Susanne Andersen i min 4. klasse. 
Jane er kunstner og forfatter, og hun har en dejlig evne til at bringe kunsthistorien og samtidskunsten i spil hos børn på en måde, så den fanger. Derudover har hun evnen til at omsætte kunstneres værker til aktiviteter for børn med et fokus på parafraser. 
Det er en fornøjelse at være med på sidelinjen og opleve Jane dele ud af sin viden, idéer og praksis til både børn og voksne.
Denne gang var titlen på Janes workshop "Drømmen om at flyve - et praktisk forløb om Marc Chagall", og som altid er den begrundet i Forenklede Fælles Mål for faget billedkunst. Hvis I er blevet nysgerrig på, hvordan processen var, herunder indhold, materialer og teknikker, er I velkomne til at skrive til Jane.

Resultatet af Janes besøg taler for sig selv, men jeg kan med et bredt smil på læben fortælle, at vi havde en 4. klasse, der var meget optagede af deres billedfremstillinger og samtidig stolte af deres færdige værker.

Se bare 4. klasses parafraser af Marc Chagalls værker.


























Og så lige et fælles billede.



Lidt om åben skole

I vejledningen for faget billedkunst står der blandt andet følgende om åben skole:

"Billedskolerne byder med deres mulighed for fordybelse på gode input og perspektiver for, hvordan man kan arbejde med billeder. Samarbejdet kan foregå i kortere eller længere forløb og på flere forskellige måder på skolen eller ved besøg på billedskolen. Samarbejdet kan fx ske ved, at billedskolens lærerkræfter anvendes som inspiration og supplement til folkeskolens egen billedkunstundervisning og herigennem støtte op om skolens mål for faget. Der kan både være tale om indsatser, der henvender sig generelt til eleverne i folkeskolen, og indsatser, der henvender sig til mere specifikke elevgrupper.

Som led i den understøttende undervisning er der særlige muligheder for at etablere forskellige typer af samarbejde. Billedskolelærerne kan her alt efter konkret indhold indgå med undervisning af en større eller mere afgrænset elevgruppe på lige fod med andre voksne, som forestår den fagunderstøttende undervisning i dette tidsrum. Der kan eksempelvis arbejdes med installationer for større grupper af elever eller maleri i en lidt mindre workshop."




Ingen kommentarer:

Send en kommentar