Denne gang har min 5. årgang været i gang med et forløb, som de (efter deres eget udsagn) aldrig har stiftet bekendskab med før - nemlig arkitekturen og nærmere bestemt nogle af de allerhøjeste bygningsværker rundt om verden - SKYSKRABERNE.
Forløbet har været grundlaget for flere gode drøftelser. Vi talte blandt andet om:
- hvor i verden, der findes skyskrabere.
- hvordan skyskraberne ser ud.
- hvem der "designer"/tegner skyskraberne.
- hvem der bestemmer byggematerialerne til og konstruktionerne af skyskraberne.
- hvem der udfører opgaven med at bygge skyskraberne.
Opgaven til eleverne var:
- Søg på internettet og find en skyline, som du gerne vil "designe"/tegne en skyskraber til. Gem og print din skyline.
- Tegn mange skitser af dine idéer til forskellige skyskrabere. Gem skitserne. Du skal bruge skitserne, når du skal "designe"/tegne DIN skyskraber.
- "Design"/tegn din skyskraber, så den passer ind i den skyline, du har valgt. Husk, at du også skal gøre brug af dine skitser.
- Klip din skyskraber ud og lim dem på din skyline.
- Montér din skyline på en baggrund og udstil den sammen med de andres.
Her er resultaterne, som eleverne kom frem til:
|
Camilla |
|
Camilla |
|
Rikke |
|
Rikke |
|
Caroline |
|
Caroline |
|
Andreas |
|
Andreas |
|
Silje |
|
Silje |
|
Jim |
|
Jim |
|
Frida |
|
Frida |
|
Mila |
|
Mila |
|
Michelle |
|
Michelle |
|
Amalie |
Faktisk vil jeg sige, at det er nogle rigtig fine skyskrabere og skylines, og jeg ved, at eleverne nu ved, hvad arkitekter, ingeniører, tømrer, murer, smede, elektrikere og låsesmede laver.
Det bliver spændende at se, om eleverne får lavet små modeller af deres "værker".
Ingen kommentarer:
Send en kommentar