torsdag den 29. august 2019

Harebillede med tekstur og blandede materialer


Haren er for mange børn et kendt dyr, både som de kender dem i naturen, men også i kulturen, hvor blandt andet påskeharen ofte bliver nævnt.

Denne aktivitet er lavet med afsæt i at drøfte kendetegne hos haren, men også for at omsætte et kendt dyr til et billedudtryk, hvor der bliver anvendt blandede materialer og teknikker.

Målene for aktiviteten er, at eleverne lærer:
  • om landskabsmaleriers kendetegn og samtidskunstneren Rebecca Haines værker.
  • at lave et billede med blandede materialer, herunder stof og maling
  • at bruge teknikker, herunder tryk og duppeteknik.
  • at tegne en hare i dele, der kan sættes sammen til en hel hare.
Aktiviteter før det praktiske billedarbejde
Jeg starter med at lave en fælles billedsamtale med klassen om, hvor de har mødt haren både i forhold til natur- og kulturoplevelser. Her taler vi også om forskellen på at møde haren i naturen og i kulturen.
Jeg viser også klassen landskabsmalerier og taler med dem om en hare kunne indgå i et sådant maleri. Jeg inddrager også samtidskunstneren Rebecca Haines' værker og taler med dem om, hvad der er særligt ved hendes malerier. Herefter introducerer jeg den konkrete opgave til eleverne.

Sådan laver man et harebillede med blandede materialer

Eleverne starter med at lave baggrunden på deres lærred. Himlen i blå nuancer med blå og hvid akrylmaling og jorden med brun og lidt hvid akrylmaling. Eleverne skal duppe malingen på lærredet med en svamp, det giver en mere levende baggrund. 






Mens baggrunden tørrer, skal eleverne tegne delene til deres hare på hessian. Delene består af en krop, hoved, snude, ører, forben og bagben. Øjnene og indersiden af øret klipper de i filt. Eleverne skal selv tegne, men for de elever, der har brug for mere støtte/hjælp, kunne det være en fordel at give dem skabeloner, som de kan tegne efter. Tørreprocessen kan eventuel fremskyndes ved at bruge en hårtørrer.




Så skal lærredet findes igen. Denne gang skal eleverne tegne blomsterstilke på baggrunden med grøn Poscatusch, og bagefter skal de trykke blomsterhoveder med flamingostempler (dem, der altid ligger som fyld i kasser, der bliver sendt med pakkeposten) Hvis man ikke har den mulighed, kan eleverne selv lave egne blomsterstempler med mosgummi, der bliver limet på et stykke pap. Når eleverne er færdige, lægger de igen lærredet til tørre.







Så er det tid til, at eleverne skal lime deres dele til harerne på lærredet. Det foregår med vævslim og pensel. Inden eleverne limer delene fast, skal de først prøve at placere dem løst på lærredet. Det giver dem en mulighed for at forstå, i hvilken rækkefølge delene skal limes på lærredet. Øjnene og det indvendige af ørerne skal limes på til sidst.








Og vupti en harer har fået liv.





Anvendte materialer
  • Malerlærred 20*25 cm
  • Akrylmaling i farverne blå, hvid, brun, rød, orange, lyserød.
  • Køkkensvampe.
  • Stof hessian.
  • Filt i farverne sort, hvid og lyserød.
  • Poscatuscher
  • Sort garn.
  • Vævslim.
  • Limpistol og varmlim.
  • Blyanter.
  • Eventuel skabeloner til haren.
  • Hårtørrer.
Klassens harer kan du se ved at klikke på dette link: http://tatjanaknudsen.blogspot.com/2019/08/harebilleder-lavet-af-1-klasse.html

God fornøjelse !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar