søndag den 22. september 2013

Kan aboriginal kunst vække elevernes opmærksomhed?

Jeg er helt sikker på, at aboriginal kunst kan fange elevernes opmærksomhed. Det er en meget gammel og traditionsbunden kunstart med flere forskellige stilarter. Det er også en kunstart, der indeholder mange fantastiske kulturelle fortællinger om mennesker, liv, overlevelse og drømme, der er væsensforskellig fra det, vi kender i Danmark. Jeg vil gerne, at mine elever får indsigt i denne kulturel forankret kunstart, og det er grunden til, at jeg denne gang har planlagt dette forløb med prik billeder.

Temaer er: Kan aboriginal kunst vække elevernes opmærksomhed?

Kort beskrivelse af mit undervisningsforløb:
I fælles mål for faget billedkunst står der blandt andet, at eleverne:
  • i arbejdet med plane billeder skal tilegne sig færdigheder i og viden om kunst.
  • skal tilegne sig kundskaber og færdigheder, der gør dem i stand til at se forskel på forskellige kulturers billedformer.
Mine ideér til arbejdsprocessen på holdet:
  • Jeg viser eleverne små film fra YouTube om aboriginal kunst og de tilhørende teknikker.
  • Jeg afspiller musikstykker fra YouTube. Musikstykkerne giver en indsigt i den australske kultur og musikinstrumentet didgeridoo.
  • Til slut vil jeg introducere eleverne til forløbet med prik billeder, og som inspiration vil jeg vise dem min egen billedfremstilling til formålet.
Min billedfremstilling - processen og produktet:
Jeg har denne gang valgt, at billedfremstillingen skal tage udgangspunkt i noget personligt, og derfor har jeg valgt at lave et prik billede af min hånd. Som sædvanlig finder jeg materialerne, jeg skal bruge, før jeg går i gang med den egentlige billedproces.


Næste trin er, at jeg river kanterne, rundt om det brune bogbind, så de bliver ujævne. Herefter tegner jeg min hånd op med blyant på bogbindet. Jeg placerer min hånd helt tilfældigt. Dernæst starter jeg med at male prikker. 




Mønstrene rundt om hånden opstår på sin vis ved blot at følge håndens form, og de "naturlige" organiske mønstre, som former sig udenom. 




Til slut monterer jeg mit prik billede på en baggrund af brun karton samt grå kardus. Jeg sætter mit tommelfinger aftryk og skriver min signatur til sidst, og så er billedet færdigt.



Anvendte materialer:
  • Brunt bogbind.
  • Vatpinde og tændstikker uden svovl.
  • Akrylmaling
  • Grå kardus
  • Brunt karton

Min 3. årgang har lavet nogle fine prik billeder af deres hænder. Hvis I gerne vil se dem, kan I blot klikke her:  Aboriginal kunst lavet af 3. årgang

3 kommentarer:

  1. Spændende blog :-)
    Har du mon et link til dette "...Jeg viser eleverne små film fra YouTube om aboriginal kunst og de tilhørende teknikker"?
    Vh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne.

      Tak, fordi du synes, at min blog er spændende. Det motiverer og gør mig glad.
      Jeg har ikke bestemte links til ovenstående. Der findes så mange gode muligheder på YouTube. Jeg søgte på "Aboriginal Art" og "Aboriginal Art Dot Painting". Søgningen gav mange resultater blandt andet små film, men jeg indrømmer, at det tog lidt tid at udvælge det, der præcis passede til mit hold. Jeg vil anbefale dig, at du søger på YouTube. Alternativt kan du også søge på Pinterest, der findes også mange gode film om Aboriginal Art.

      Jeg håber, at mit svar hjælper dig videre, men har du andre spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive igen :)

      Kreative hisner fra

      Tatjana

      Slet
  2. Hej Tatjana.
    Jeg skal undervise en udskolingsklasse i aboriginal kultur. Tror du dette vil være en spændende produktion for dem, eller henvender det sig mest til indskolingselever?
    Tak for inspiration!
    Maja

    SvarSlet