søndag den 24. februar 2013

Pablo Picassos mange ansigter

Jeg har altid været fascineret af Pablo Picassos værker, hans multitalent og hans evne til hele tiden at udvikle sit kunstneriske udtryk. Det er således med afsæt heri samt i "Formål for faget billedkunst", hvori der blandt andet står følgende:

"Eleverne skal i arbejde med plane (.... ) billeder tilegne sig færdigheder i og viden om kunst (....) som grundlag for at udtrykke sig gennem billeder (....)".

I dette forløb vil jeg videre have et særligt fokus på at skildre ansigtet fra såvel siden som forfra i et og samme portræt. Jeg vil også have fokus på kolde og varme farver.

Jeg har ladet mig inspirere af følgende Pablo Picasso billeder:
  • Burst of a Seated Woman, 1960.
  • Dora Maar, 1937.
  • Seated Woman, 1937.
De tre billeder har jeg fundet på internettet, men de er ikke gengivet her, da de er beskyttet af ophavsretten. 

Forløbet kalder jeg: Pablo Picassos mange ansigter.

Om målene med forløbet

Målet for forløbet er, at eleverne:
  • får viden om global billedkunst - konkret Pablo Picasso.
  • øver at samtale om Pablo Picassos billeder ud fra undersøgelser, analyser, tolkninger og vurderinger.
  • udbygger deres kendskab til farvelæreprincipper - konkret kolde og varme farver.
  • bliver i stand til at sætte et udvalg af værker fra andre billedkategorier i relation til deres eget billedarbejde.

Om min forberedelse af forløbet - fra proces til færdigt billede

Min første fremstilling af et Pablo Picasso portræt.

Billede 1
Min anden fremstilling, og denne gang er det med billeder af fremstillingsprocessen.

Billede 2









 Færdigt

Jeg fik undervejs i processen en ny idé, som jeg måtte afprøve. Jeg indrømmer, at det er et af de billeder, der i dag er en del af vores digitale kultur, som har inspireret mig. Det er nemlig ikonet for "Finder" på en MacBook.

Billede 3 - Pablo Picasso eller Apple ?

Til billedfremstilling har jeg brugt følgende materialer

Billede 1 og 2 

  • Hvid kardus (A3).
  • Blyant til optegning.
  • Caran D' Ache Neocolor I.
  • Sort tynd tusch til tekst.
Billede 3
  • Hvid kardus (A3)
  • Blyant til optegning.
  • Gammel bogpapir.
  • Sort tynd tusch til tekst.
Min 3. årgang har fremstillet de fineste Picasso ansigter, og har I lyst, kan I finde dem her: Pablo Picassoansigter lavet af 3. årgang. Skriv gerne en kommetar, det vil eleverne blive glad for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar