mandag den 20. februar 2017

Blåhval i nordlys


Hvis man giver sig tid til at studere vor skønne moder natur, så byder den på utrolig mange smukke sanseoplevelse. Sanseoplevelser, som kunstnere gennem tiden har arbejdet på at gengive med deres helt egne privateudtryk.

Jeg er blevet helt optaget af de meget meget smukke farver, som nordlyset leverer. Ligeledes blevjeg optaget af det meget store og så alligevel elegante dyr, nemlig blåhvalen.  Faktisk blev jeg så optaget, at jeg måtte forberede en aktivitet til mine elever med de to elementer for øje.
Således er det mit afsæt for denne aktivitet, som jeg denne gang kalder noget så simpelt som: "Blåhvalen badet i nordlyset".

Om målene for aktiviteten

Denne gang er målene for aktiviteten, at eleverne:
  • lærer at anvende farvernes virkemiddel til at skabe en bestemt stemning.
  • får anvendt deres viden om farvelære.
  • lærer at fremstille billeder i flere lag.
  • opnår viden om en lagdelt billedopbygning.

Beskrivelse af min proces for billedfremstillingen
  1. Jeg starter med at lave baggrunden på akvarelpapir. Jeg vil gerne have en ramme omkring mit billede, derfor fæstner jeg papiret til bordet med malertape. Malertapens bredde udgør bredden på baggrunden. Selve baggrunden laver jeg med flydende akvarel i farverne blå, grøn, tyrkis og lilla.
  2. Mens baggrunden tørrer maler jeg flere stykker akvarelpapir med flydende blå akvarel.  Disse stykker skal udgøre havet, som hvalen svømmer i.
  3. Så er det tid til at tegne den bagerste del af en blåhval. Det vil sige halefinnen og en lille del af kroppen. Bagefter klipper jeg den ud, og jeg laver små prikker på halefinnen med Caran D' Ache vokspasteller i farverne grå og hvid. Prikkerne skal illustrere alle de skaller, der i virkeligheden sidder fast på en blåhval. Jeg laver også bjerge. Det foregår med sort kardus,som jeg river i en bjergform, krøller sammen, folder ud igen og laver gnidetryk på med hvid og grå Caran D' Ache vokspasteller. Det giver bjergene tekstur og liv.
  4. Til sidst er det tid til at bygge hele billedet op, og her er det en god idé at have en smartphone, iPad eller tablet i nærheden, så man kan tage billeder af den komposition man laver. Det første, jeg gør, er at rive det malede papir, som skal udgøre havet, i strimler. Derefter går jeg i gang med selve kompositionen.
  5. Når man har besluttet sig for en komposition og har husket at tage billede heraf, så er der bare tilbage at line de enkelte dele fast. Herefter er billedet færdigt.






Materialer, jeg har brugt
  • Akvarelpapir i god kvalitet og A3 format.
  • Flydende akvarel i farverne blå, grøn, tyrkis og lilla.
  • Karton i farven mørkblå.
  • Caran D' Ache voks pasteller i farverne hvid og grå.
  • Sort kardus.
  • Malertape i god kvalitet.
  • Smartphone, iPad eller tablet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar