fredag den 23. november 2012

Eksperimenterende billedkunst med naive streger - 5. årgang

Så blev min 5. årgang færdige med deres billeder. Det har været en lærerig og sjov oplevelse at sætte et sådant projekt i gang. Det har været vigtigt, at inspirere eleverne, før de selv skulle i gang med deres billedfremstilling. Det handler om at give indtryk, som motiverer til udtryk.
I dette forløb har jeg valgt kunstnerne Marianne Hougaard, Poul Pava samt et par malerier fra min egen produktion som inspirationskilde. I den billedskabende proces har det faglige fokus været opbygning af baggrund, farvelære (kontraster og harmonier) samt den mere konkrete billedkomposition (hvad får et billede til at virke). Derudover har billedsamtalen om elevernes færdige billeder givet god mulighed for, at eleverne har kunnet tilegne sig det faglige sprog billedkunstfaget byder på.

Beskrivelse af den billedskabende proces i punkter:
  • En hård masonitplade 40*40 grundes med Gesso (hvid grunder). Inden grunderen tørrer monteres afriv fra en bog, som også dækkes med Gesso.
  • Baggrunden males med kinaspartel og gerne med kontrastfarver efter eget valg. Herefter laves mønster med maling påført med bobleplast.
  • Mennesker og tekst optegnes på baggrunden med hvid tavlekridt (det er let at viske ud igen). 
  • Mennesker males op med farver, der harmonerer med baggrundsfarverne. Øjne, mund, arme og ben males med sort. 
  • Menneskerne farvelægges og teksten fremhæves yderligere med Caran 'D ache farver. 
  • Lav malingstreger og penselsprøjt med en engangssprøjte og en pensel.
Og her kan I se de meget fine produkter samlet og hver for sig.

























De billeder, som jeg selv har fremstillet til forløbet, kan I se her: Eksperimenterende billedkunst med naive streger.

Om lidt har 4. årgang også sine billeder færdige, og de er mindst ligeså farverige og glade i deres udtryk.

2 kommentarer:

  1. Hvor er de blevet fine. Ros til din klasse og deres lærer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina, roserne er hermed givet videre, og børnene blev bare såå stolte.

      Slet