torsdag den 7. juni 2018

Japanske billeder inspireret af Gaëlle Boissonnard og Hiroshige


Billedkunst er et fag, hvor igennem man også kan lære rigtig meget om forskellige kulturer, og ofte sker der det, at man bliver klogere på sin egen kultur ved at lære om andres.

Da jeg lavede årsplan for billedkunst, besluttede jeg, at jeg blandt andet ville planlægge forløb, hvor den japanske kultur var i centrum. Dette hang også sammen med "Vejledningen for faget billedkunst, hvori der blandt andet står følgende:

"Når eleverne udtrykker sig, gør de det på baggrund af det billedsprog, de præsenteres for, og det er derfor vigtigt, at de også får en forståelse af den historiske og kulturelle kontekst, som forskellige billeder er blevet til i. Billeder leverer fortællinger om, hvordan det er at være menneske i en given kultur, om hvad henholdsvis børn og voksne foretager sig, om kønsroller og om arbejde, forbrug og fritid."

Jeg besluttede mig for, at indholdet i aktiviteter skulle tilgodese såvel samtaler om den ældre og yngre japanske kunst. På den måde ville jeg få fokus på såvel den historiske kunst og samtidskunsten. 

Aktiviteten fik derfor også titlen: Japanske billeder inspireret af Gaëlle Boissonnard og Hiroshige.

Målene for aktiviteten var, at eleverne:
  • lærte om japansk kunst både den historiske og samtidskunsten.
  • lærte at fremstille billeder i flere lag.
  • brugte sin viden om farvelære, herunder brug af kontrastfarver.
  • fir viden om kunstnerne Ando HiroshigeYayoi Kusama og Gaëlle Boissonnard

Forberedelse før den billedskabende proces
  • Jeg begyndte aktiviteten med en fælles samtale om udvalgte værker af kunstnerne Ando Hiroshige og Yayoi Kusama. Under samtalen drøftede vi, hvad der var særligt ved kunstnernes værker, ligesom vi også talte om, hvordan vi kunne se, at det var kunst fra en anden kultur. Undervejs talte vi også om, hvilke materialer og teknikker, de to kunstnere kunne have brugt. Efter samtalen fik eleverne i gruppe tid til at lave en mindmap over de særlige kendetegn ved Ando Hiroshiges billeder.
  • Herefter præsenterede jeg kunstneren Gaëlle Boissonnard for eleverne. De fik udleveret postkort med hendes værker på, og opgaven var, at de skulle undersøge, hvad hendes og Hiroshiges værker kunne have til fælles. Som afslutning på den opgave fremlagde grupperne deres tanker og opdagelser for hinanden.

Billedfremstillingen - fra proces til færdigt produkt
  1. Eleverne starter med at tegne et mønster med inspiration fra de to ovennævnte kunstnere. Mønstret tegner de med Neocolor 1 på kraftigt akvarelpapir.
  2. Bagefter maler de papiret over med flydende akvarel i en farvenuance, der passer til farven på deres mønstre.
  3. Mens baggrunden tørrer, går eleverne i gang med at tegne et japansk inspireret menneske - her har de særligt fokus på kontrastfarver til baggrunden og beklædningen, og igen kan de hente inspiration i værkerne, vi tidligere har talt om. Når de har tegnet, farvelagt med Neocolor 1 og lavet detaljer med poscatusch, klipper de deres menneskefigurer ud.
  4. Herefter limer eleverne deres menneskefigurer på deres baggrunde, og de tilføjer små ting eksempelvis udklippede sommerfugle, balloner eller hjerter til deres billeder. Ligesom de også limer en strimmel japansk collagepapir på deres billeder.


  5. Som afrunding laver vi en fælles udstilling og en billedsamtale, hvor vi taler om ligheder og forskelle, og om eleverne kan genkende den japanske kultur i deres egne billeder. 
  6. Jeg afslutter hele aktiviteten med at introducere eleverne til samtidskunstneren Yayoi Kusama og hendes farverige prikkede univers. Dette giver anledning til en samtale om forskellen på samtidskunst og historisk kunst.



Hvis du har lyst til at se elevernes færdige billeder, er det muligt her: "Kommer snart"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar