søndag den 15. maj 2016

My bad hair day


I min undervisning i billedkunst sker det, at nogle af mine elever er færdige med opgaverne, før jeg ved af det, og så er det min erfaring, at det er super godt at have et par ekstra opgaver i baghånden. Det skal selvfølgelig være opgaver, som eleverne let selv kan løse, men samtidig er det også min holdning, at ekstra opgaver gerne må udfordre på andre måder end dem, der lige netop er beskrevet i de "Forenklede Fællesmål for billedkunst".

Opgaven "My bad hair day" er en af de ekstra opgaver, som jeg giver mine eleverne  mulighed for at lave. 
Jeg har efterhånden udleveret opgaven et par gange, og det, jeg ser, er, at eleverne bliver udfordret i forhold til deres finmotorik, når de skal tegne konturer, farvelægge og klippe. De bliver også udfordret, når de skal tegne linier, for de fleste elever har en opfattelse af, at linjer kun er lige, men sådan er det jo ikke ihvertfald ikke lige i denne sammenhæng. Sidst men ikke mindst bliver de også udfordret, når de skal tegne mønstre, for hvad er egentlig et mønster?

Kort om processen
  1. Eleven får udleveret et stykke tegnepapir i A4 format.
  2. Eleven tegner et ansigt og hals lidt under midten af papiret. Det kan være en god idé at bruge den hånd, man ikke normalt skriver med, for det giver mere liv til stregen/ansigtet. De skal også tegne en bluse.
  3. Så tegner eleven de lodrette linier, der skal illustrere noget af håret. Det skal være forskellige former fo linjer. Jeg foreslår linier, der er buede, bølgeformet og zigzag-formet, men der er mange andre muligheder. Linierne tegner eleverne til højre, i midten og til venstre på tegningen.
  4. Bagefter skal eleven tegne linier, de vandrette linier. Det skal de gøre i de to rum, der endnu ikke er tegnet i.
  5. Herefter er der klar til at farvelægge. Jeg forklarer eleverne, at det skal være en farvemættet farvelægning - altså ingen helligdage. De kan selvvælge, og de vil bruge tuscher eller farveblyanter
  6. Efter farvelægningen, er det tid til, at eleverne tegner konturerne op. Her kan de ligeledes vælge sort tusch eller sort farveblyant.
  7. Så skal eleverne tegne mønstre og skrive tekst i "håret". De bestemmer selv, hvilke former for mønstre, de vælger. Dog er det vigtig, at det er et mønster, de kan gentage.
  8. Til sidst klipper de de to områder, der ikke er farvelagt, væk, og så er der kun tilbage at montere det færdige billede på en sort baggrund.

De færdige billeder
Billedet er farvelagt med tuscher.



Og dette billede er farvelagt med farveblyanter.



Omend motiverne ligner hinanden meget, så får de alligevel hvert sit særlige udtryk.

Anvendte materialer
  • Almindelig tegnepapir - A4 format.
  • Blyant til optegning af motiv - ansigt og hår.
  • Farveblyanter med høj farvepigment til farvelægning.
  • Tuscher i forskellige farver til farvelægning.
  • Tynd sort tusch til optegning af konturer.
  • Sort karton eller kardus til baggrund.


Se elevernes færdige "Bad Hair Day" billeder her: "Bad Hair Day - Lavet af 3. årgang

1 kommentar: