mandag den 28. marts 2016

Mette Rishøj collager med et lille tvist




En af de samtids kunstnere, der optager mig er Mette Rishøj. Jeg er fascineret af hendes dynamiske kompositioner, hendes farvepalet og ikke mindst dét, at hendes værker bevæger sig i en industriel men menneskeforladt verden. Det er værker, der giver anledning til  billedsamtaler med børn om emner som miljø, forurening og menneske versus natur. 

Det er den overordnede grund til, at jeg har lavet dette forløb, men det er med et lille tvist. Den forurenede røg, der ofte er en del af Mette Rishøjs motiver, skal skiftes ud med en "positiv symbolsk røg", for tænk hvad der ville ske, hvis vi kunne forurene med "positivitet".

Forløbet kalder jeg: "Mette Rishøj parafraser med et tvist af positiv røg".

Om målene for forløbet

Målene for forløbet er, at eleverne:

  • får viden om farvelære.
  • kan anvende farvernes virkemiddel til at skabe en bestemt stemning.
  • får viden om lagdelt billedopbygning.
  • kan fremstille billeder i flere lag.

Om forløbet

Vi starter med at have fælles billedsamtale i klassen om de særlige kendetegn ved Mette Rishøjs værker med et fokus på motiver og farver. Jeg have et fokus på, hvad der er fælles for hendes værker. Jeg vil også tale med børnene om, hvad et er for et miljø Mette Rishøj skildrer, og jeg vil lede samtalen mod en reflektion over motiverne, og jeg vil forsøge at få børnene til at svare på spørgsmål som, hvorfor er maskiner, fabrikker og platforme hendes motiver? Hvorfor er røgen mon så tydelig? Og vil Mette fortælle noget særligt med sine værker?

Efter billedsamtalen skal børnene selv igang, dog ska de i deres billedfremstilling have et fokus på, at røgen skal være noget positivt eller noget, der spreder glæde. Det kan være helt konkrete ting eller symbolske ting. Det skal dog være noget, der kan opfattes positivt af andre.
Som inspiration til det videre arbejde, udleverer jeg kopier af Mette Rishøjs collager.

Om billedfremstillingen - fra proces til færdig Mette Rishøj Parafrase.

Jeg starter med at male et stort stykke kulissepapir med 4 forskellige akrylfarver. Det skal males efter tilfældighedsprincippet. Når det er tørt klipper jeg det malede kulissepapir op i  mindre dele og river det i mindre stykker.






Bagefter arbejder jeg på baggrunden, der er et stykke genbrugspap. Jeg river lidt af pappet af, så man kan se bølgepappet inden under, og så gnider jeg farver på med farvekridt. Det foregår også efter tilfældighedsprincippet.




Så er det tid til at tegne skitser af motiver. Jeg har valgt en fabrik som motiv. Når jeg er tilfreds med motivet, tegner jeg det mere præcis op. Til sidst tegner jeg op med sprittusch og klipper motivet ud.









Herefter er det tid til at samle delene til et helt billede. Jeg laver forskellige forsøg med de enkelte dele på baggrunden og tager foto af forsøgene.  Jeg vælger det, jeg synes bedst om og limer delene på baggrunden. Men før jeg limer, laver jeg et par stænk med akrylmaling på baggrunden og lader det tørre.





Som det sidste finde jeg ud af, hvad jeg vil have som "den positive forurenende røg". Jeg vælger en sommerfugl som symbol på liv, og klipper dem i forskellige størrelser. Til sidst limer jeg alle sommerfuglene på baggrunden.



En Mette Rishøj parafrase med et tvist af positiv røg er nu færdig.




Se 4. klasses fine collager her: Mette Rishøj collager med et twist - Lavet af 4. årgang.

1 kommentar:

  1. Visit our blog, greetings from Argentina
    Congratulations on your work !!

    http://conojosdeartistaescuela5.blogspot.com.ar/

    SvarSlet