torsdag den 8. august 2013

Kan man lave mola mønstre på farvet karton?

Mola betyder bluse eller beklædning. Kuna indianerne, som lever i mellemamerika (Panama), er kendt for at brodere de mest fantastiske og farverige mønstre, som er en del af kvindernes smukke dragter.
Kuna indianerne er ikke kun en lille befolkning, men også et lille folkefærd - faktisk er det kun pygmæerne, der er mindre end dem. Men når det så er sagt, synes jeg, at deres smukke udsmykning af beklædning er helt vidunderlig. Jeg vil gerne, at mine elever får kendskab Mola mønstre, og det er grunden til, at dette forløb blev sat i søen.

Temaet er: Kan man lave mola mønstre på farvet karton?

En kort beskrivelse af mit undervisningsforløbet:
I Fælles Mål står der blandt andet, at eleverne skal kunne:
  •  genkende enkle stilarter og formsprog fra forskellige historiske perioder og kulturer.
Dette mål vil jeg have for øje i denne undervisning.

Idéoplæg til arbejdsproces på mit hold:
  • Jeg laver et oplæg om Kuna indianerne og deres mola-beklædning for eleverne. Her vil jeg komme ind på mønstrene, farverne og broderiet. Jeg vil i fællesskab med eleverne lave billedsamtale om et par eksemplariske mola-beklædninger.
  • Herefter vil jeg introducere eleverne til opgaven og processen, som de skal i gang med, og til slut vil jeg vise dem mine egne mola-billeder.

Min billedfremstilling - Proces og produkt:
Som altid finder jeg inspiration til min egen billedfremstilling. Denne gang har jeg valgt at gøre brug af internettet. Når jeg har set tilpas mange billeder, går jeg i gang med det praktiske billedarbejde, og jeg begynder med at finde materialer frem.


Herefter tegner jeg min grundfigur op på karton med blyant. I dette tilfælde har jeg valgt at tegne en skildpadde. Når grundfiguren er tegnet giver jeg konturerne farve, og jeg optegner mønstre i selve grundfiguren.



Næste led i processen er, at jeg tegner mønstrene omkring min grundfigur, og der har jeg naturligvis fokus på farvevalget.




Når jeg er færdig med mønstrene, broderer jeg omkring udvalgte mønstre med farverig broderigarn.


Her har jeg zoomet ind på broderingen.


Her er resultatet af det færdige billede.


Og jeg indrømmer, at jeg blev grebet af arbejdet, så her er endnu et billede. Grundmotivet er fisk.




Anvendte materialer:
  • Billeder af mola beklædning til inspiration
  • Farvet karton (A4 eller A3)
  • Caran D' Ache farver 
  • Broderigarn i klare farver
Jeg glæder mig til at lave mola mønstre med mine elever, og jeg er sikker på, at de også vil synes, at det er sjovt.

Se mine elevers billedfremstillinger her: Farverige mola mønstre lavet af 5. årgang

1 kommentar:

  1. Taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak!!!
    Skøn gennemgang du laver her! Jeg gad godt at ha' været din elev da du lavede gennemgangen af Kuna indianerne og deres mola-beklædning...

    Jeg er en gammel tusse, der i sin tid tog lærereksamen med linjefagene formning og fransk, håndarbejde har også altid haft en interesse hos mig. Jeg har ikke brugt min uddannelse meget, men efter en blodprop i hjernen, er jeg blevet kasseret af arbejdsmarkedet og har nu tiden til at kaste mig over interesseområder.
    For en del år siden så jeg en udsendelse om Kuna indianerne og jeg var solgt... jeg har forsøgt at lave enkelte stykker molaarbejde, men ideen om at tegne det har jeg ALDRIG fået, så endnu en gang TAK!!!

    SvarSlet