søndag den 22. januar 2017

Når en kat får liv og personlighed.



De fleste børn kender til katte, og de kan mange gange lave små fortællinger om egne eller andre kattes adfærd. Denne aktivitet har jeg blandt andet fået inspiration til hos min billedskolekollega Maja Germundsson, som er tekstilkunstner og helt eminent til at kombinere hårde og bløde materialer på nye og interessante måder. 
Således har hun inspireret mig til at lave denne aktivitet, hvor jeg har brugt flere forskellige materialer - nye som gamle.

Aktiviteten har jeg kaldt: Når en kat får liv og personlighed.

Jeg har valgt denne titel, for der findes jo mange forskellige måder at være kat på, og efter et tjek i litteraturens og filmenes verden er der flere eksempler på levede "katteliv".

Om målene for aktiviteten

Denne gang er målene for aktiviteten, at eleverne:

  • kan fremstille rumlige konstruktioner.
  • har viden om sammenføjningsteknikker.  

Kort om processen før den konkrete billedfremstilling

Jeg starter med at tale med eleverne om deres kendskab til katte - både i det virkelige liv og i litteraturens og filmenes verden. Jeg vælger at tale om fortællingerne "Den bestøvlede kat", "Aja Dobbo" og "Garfield". Ligesom jeg også læser forskellige billedbøger højt for eleverne. Jeg viser klip fra filmen "Aristocats", og til sidst slutter jeg af med at vise animationsfilmen "Garfield". 

Og så er det ellers i gang med at fremstille katte.

Om fremstillingen trin for trin
  1. Klip ca. 1,30 m bonzaitråd af til hver elev.
  2. Form et katteskelet med hoved, ben, krop/ryg og hale.
  3. Giv hoved og krop fylde med aviser/staniol og gør det fast med malertape. Overvej hvilket liv og personlighed katten skal have.
  4. Klip lange stofstrimler og rul det op som et garnnøgle. Klip til to forskellige nøgler.
  5. Vind stof omkring katteskelettet. Brug gerne mere end en farve stof. Når der ikke er mere stof bliver enden fæstnet med varmlim. Brug derefter det næste nøgle. Sørg for at hele katteskelettet er dækket med stof.
  6. Klip ører og lim dem på katten med varmlim.
  7. Lav øjne med knapper og knurhår med garn.
  8. Gå til sidst ud i nærmiljøet og tag billeder af katten.
  9. Print billederne ud og udstil både billederne ok kattene på skolen.
  10. Afslut med en fælles billedsamtale, hvor man taler om kattenes personlighed.












Anvendte materialer
  • Bonzaitråd
  • Tang
  • Aviser
  • Staniol.
  • Malertape
  • Stof i alle kvaliteter.
  • Knapper - store og små.
  • Garn i flere farver.
  • Varmlimspistol.
Du kan se elevernes færdige katte i dette indlæg: Katte med personlighed - Lavet af 4. årgang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar