torsdag den 26. november 2015

"One out of a Minion"


I dag bliver vi bombarderet med billeder i vores hverdag, både fra TV, i bybilledet, på museer, i bøger og via sociale medier. Med andre ord er billeder en stor og naturlig del af børnenes kulturelle hverdag og dermed også en del af deres dannelse. 
Imidlertid er det meget forskellige billeder, børnene møder, og samtidig er det ikke alle billeder, der optager børnene lige meget. Men sikkert er det, at legetøjet, der er in, fylder også i børnenes bevidsthed. 
Lige i øjeblikket oplever jeg en optagethed af de tre skøre små gule figurer, der hedder Minions. Børnene ser små film med dem på YouTube, og de tegner dem på livet løs i alle afskygninger. 
Normalt er jeg slet ikke begejstret for at lave forløb, hvor kommercielle figurer er udgangspunktet, da billedkunst for mig er noget væsentlig andet. Men børnenes motivation og optagethed fik jeg lyst til at gribe, og det er den helt overordnede grund til, at dette lille forløb er blevet til.

Forløbet kalder jeg: "One out of a Minion"

Om målene med forløbet

Når jeg skal begrunde et sådant forløb, er det med afsæt i "Formålet for faget billedkunst", og ikke i de konkrete færdigheds- og vidensmål. I "formålet for faget billedkunst står der blandt andet følgende:

"Som deltagere i og medskabere af kultur og som del af deres kreative udvikling og æstetiske dannelse udvikler eleverne deres kundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer, som de fremstår i lokale og globale kulturer"

Om min forberedelse af forløbet - fra proces til færdigt billede

Jeg starter med at finde en masse billeder af Minions. Billederne er inspiration til det videre arbejde med at overføre en konturtegning af en Minion i større format til pap. Når jeg har tegnet over på pappet, klipper jeg figuren ud.




Herefter maler jeg pappet (krop og ben) i den meget genkendelige gule "Minionfarve". Da den gule farve er svær at få til at dække farven på pappet, blander jeg hvid akryl i - alternativt kan man grunde pappet med hvid gesso. Fødderne og hænderne maler jeg med sort akrylmaling.




Mens kroppen tørrer, laver jeg øjet til min Minion. Til det bruger jeg pap, gaffatape, skumplade i farverne hvid, brun og sort.










Jeg limer de fire dele sammen, og de fire dele udgør tilsammen øjet til min Minion. 

Herefter klipper jeg smækbukser til min Minion i en rest cowboystof. Formen på smækbukserne får jeg ved at tegne rundt om den allerede malede Minion. Af praktiske årsager kunne man med fordel tegne smækbukserne, før man maler sin Minion.






Bagefter limer jeg både øjet, smækbukserne, knapper og hår på min Minion. Til slut tegner jeg munden med et dejligt bredt smil.




Anvendte materialer:
  • Genbrugspap i kraftig kvalitet.
  • Grå gaffatape.
  • Akrylmaling i farverne gul, hvid og sort.
  • Skumplader i farverne hvid, brun og sort.
  • Filt i sort.
  • Knapper i blå nuancer.
  • Stof - gerne stof fra gamle aflagte jeans.
  • Eventuel hvid gesso.
Omend jeg ikke er begejstret for forløb i billedkunst med kommercielle figurer, så glæder jeg mig alligevel til at se en væg fuld af de tossede Minions.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar