torsdag den 12. marts 2015

Zentangle en "flise"


Det er blevet meget populært at tegne zentangle. Jeg tegner også selv zentangle og nyder det for på en eller anden måde, giver det en dejlig indre ro. Det er så afslappende bare at sidde og tegne mønstre.

Den oplevelse havde jeg lyst til, at mine elever i billedkunst også kunne få del i, derfor planlagde jeg dette lille forløb, som jeg har kaldt: "Zentangle en flise".

Om formålet med forløbet.

Formålet med forløbet er, at eleverne:
  • får viden om Zentangle som kunstart - herunder ophav og principper. 
  • ser eksempler på forskellige former for Zentangle.
  • får praksiserfaring med at tegne Zentangle både efter andres og egne designs.

Om min forberedelse til forløbet og fremstillingen af Zentangle.

Det er forskelligt, hvor de certificerede Zentangle tegnere får deres inspiration fra. Nogle henter inspiration i naturen, andre i arkitekturen og nogle helt tredje finder inspiration i ting, de ser i dagligdagen.
For at vise eleverne den brede palet af Zentangle, har jeg tegnet 3*5 zentangles og monteret dem på farvet karton. Det er alle grundtangles, som er udviklet af professionelle tegnere. 















Foruden mine eksempler på forskellige Zentangles, har jeg lavet en skabelon til en flise. Den skal eleverne selv benytte, når de skal i gang med at tegne Zentangle.



Til sidst har jeg tegnet mine egne Zentangles blot for at vise eleverne, at Zentangles kan se meget forskellige ud.




























Anvendte bøger, hjemmesider og materialer

  • Hjemmesiderne: www.zentangle.com.
  • Bogen: "Lær at tegne Zentangle" Forlaget Billesø & Baltzer (2013)
  • Skabelon til flise med målene 8,9 cm*8,9 cm.
  • Hvidt tegnepapir
  • Tegneblyanter.
  • Sort tynd sprittusch.
  • Sort karton.

Det bliver så spændende at se elevernes Zentangles. Jeg er helt sikker på, at de bliver rigtig flotte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar