søndag den 1. februar 2015

Jumping Jacks - og på dansk sprællemænd


Forårssæsonen hos Hinnerup Billedskole er skudt i gang, og denne gang er temaet: "Kunsten i bevægelse". Det første jeg har forberedt til formålet er to finurlige jumping jacks - sprællemænd, og det er med stor inspiration fra mine skønne billedskolekolleger Annitta Krogsgaard og Line Frøslev, at sprællemændene er blevet til.

I forløbet er mit fokus kreativitet, fantasi og brug af blandede materialer på nye måder - Med andre ord drejer det sig om at give plads til at eksperimentere.

Om min forberedelse til forløbet - En "Kærlighedsstruds" og en "Kys mig straks ko" bliver til.



Jeg starter med at finde dyrehoveder, sommerfuglevinger og noget jeg vil brug til fødder på internettet. Når jeg har fundet det, jeg vil bruge, printer jeg det ud i farver. Til kroppen har jeg brugt en side fra et modemagasin, og hatten er en skål, som jeg har fundet i en reklame.  Benene har jeg selv lavet af falseæskekarton, og jeg har tegnet mønstre på med tynde tuscher.

Når jeg har fundet alle de dele, jeg skal bruge, klipper jeg dem ud og limer dem på falseæskekarton. Når man limer delene på, er det vigtigt, at hovedet "hænger sammen med" "limes sammen med" kroppen. 
Når alle delene er limet på falseæskekarton, klipper jeg dem ud påny. Herefter laminerer jeg delene, og igen klipper jeg delene ud. 

Herefter er sprællemanden klar til at blive samlet og monteret med snore, så der kommer bevægelse i den. Jeg samler sprællemanden med metalclips og til monteringen bruger jeg almindeligt garn.

Og sådan gik det til, at en "Kærlighedsstruds" blev til. Og videre skete der det, at også en "Kys mig straks ko" blev til.



De materialer, jeg har anvendt:
  • Gavepapir - gerne genbrug.
  • Collagepapir i forskellige farvepaletter.
  • Magasiner - forskellige temaer eksempelvis mode, sport, mad, jagt, biler ….
  • Reklamer - alt kan bruges.
  • Print/kopier af dyrehoveder, vinger ….
  • Tuscher i farver.
  • Falseæskekarton.
  • Lamineringslommer A3.
  • Metalclips til lukning af kuverter.
  • Garn/snor.

Jeg kan næsten ikke vente med at se, hvad børnene på mit hold får fremstillet, MEN en ting er jeg sikker på, smilene og grinene skal nok dukke op.

1 kommentar:

  1. Hvor er de fine...tusind tak for masser af go inspiration :)

    SvarSlet