torsdag den 7. august 2014

Når mennesker og ting er i bevægelse - et forløb med fokus på futurisme.



Ordet "bevægelse" kender vi. Vi kan føle os bevæget, men vi kan også bevæge os, men hvordan bevægelse er kommet til udtryk i kunsten, er en helt anden fortælling. Men det er i et kunsthistorisk perspektiv en vigtig fortælling, som jeg gerne vil formidle til mine elever, og det er grunden til, at jeg har kreeret dette lille forløb.

Temaet i forløbet har jeg kaldt: "Når mennesker og ting er i bevægelse".

Formålet med forløbet er, at eleverne får:
  • viden om futurisme som retning inden for kunsten.
  • viden om kunstnerne Giacomo Balla, Marcel Ducham og É. - J. Marey.
  • praktisk erfaring med fremstilling af billeder med bevægelse og dynamik

Et par tanker om processen på holdet:
  • Jeg medbringer billeder fra kunstretningen futurisme. Eleverne får i par udleveret et billede, som de skal tale om i ca. 3 min. Når de 3 min er gået, skal de gå til et andet par og fortælle om deres billede, og når de er færdige med at fortælle, skal de bytte med det andet par. Derefter går de videre til en samtale med et nyt par.
  • Når alle par har byttet billeder, stopper jeg samtalerne, og så laver jeg en fælles opsamling på holdet, hvor vi taler om elevernes umiddelbare oplevelser af billederne, og jeg vil i den sammenhæng trække linjerne op i forhold til futurismen.
  • Næste opgave er, at eleverne skal udenfor og tage billeder af sig selv i en eller anden form for bevægelse, og i et blad magasin eller lignende, skal eleverne finde en ting, som de kunne synliggøre med en bevægelse.
  • Som inspiration viser jeg mine billedfremstillinger til eleverne, før de skal skal i gan med den konkrete billedproces.

Beskrivelse af min billedproces:
  • Først laver jeg en baggrund med oliepastel og gnidetryk. Til billedet med "mennesket"er skabelonen til gnidetrykket en trekant, som er gnedet med lilla, mens gnidetrykket til "tingen" er en cirkel, der er gnedet med sort. Derudover er baggrunden opdelt i felter, der er farvelagt med alle regnbuens farver. Begge dele skaber en dynamik i billedudtrykkene.
  • Næste opgave er, at printe et billede af et menneske i bevægelse. Når jeg har taget fotos, printer jeg billedet, derefter klipper jeg det ud, og udklippet anvender jeg som skabelon til en lignende figur i forskellige papirmaterialer. I både billedet med mennesket og tingen skal der være 5 gentagelser. Videre skal billedet med tingen deles op i felter og farvelægges i regnbuens farver. Herefter limer jeg de udklippede billeder på baggrunden, og på billedet med mennesket tilføjer jeg st stykke tape, med udtrykket "det er for vildt". Tapen med tekst har jeg valgt, fordi jeg mener, at den understøtter billedudtrykket.




Dette har jeg anvendt til forløbet:
  • Digitale billeder af mennesker i bevægelse.
  • Udklip fra diverse magasiner af diverse ting.
  • Hvid kardus. 
  • Olie pastel.
  • Skabeloner til baggrund - en trekant og en cirkel.
  • Sprittusch.
  • Sort baggrund til montering af billederne.

Selv synes jeg, at det er et forholdsvist nemt forløb at gå i gang med, og så er det sjovt, fordi, man får inddraget bevægelse på en rigtig god og sjov måde.

Det bliver spændende at se, hvad mine elever vil sætte i bevægelse.

Hvis I har spørgsmål, er I velkommen til at skrive til mig, så vil jeg svare så godt jeg kan. God fornøjelse til jer :).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar