mandag den 30. december 2013

Fra skrot til robot



Da jeg tidligere på skoleåret spurgte min 3. årgang, hvad de kunne ønske sig at arbejde med i billedkunst, sagde de næsten i kor ROBOTTER. Elevernes entusiasme fangede mig, og straks gik jeg i gang med at forberede dette forløb. 

Denne gang er temaet: Fra skrot til robot.

Her er en kort beskrivelse af mit undervisningsforløb:
I Fælles Mål for billedkunst, står der blandt andet, at eleverne skal:
  • anvende skulpturmetoder som sammenføjning.
  • eksperimentere med materialer og værktøjer.
Med dette forløb tænker jeg, at eleverne får mulighed for at se forskellige materialers former og bruge dem i en ny kontekst, så den oprindelige funktion forsvinder. Det handler om at give eleverne plads til at skabe nyt med gammelt - nogen ville kalde det en spæd start på innovativtænkning.

Mine tanker om arbejdsprocessen på holdet:
  • Opstart med en fælles samtale om elevernes kendskab til robotter. Hvilke robotter kender de? Hvor kender de dem fra? Og hvordan ser de ud? Jeg tænker, at jeg her vil tale med eleverne om, hvad der skal til før vi kalder noget en robot?Hvilke særlige kendetegn har robotter? Som afrunding vil jeg skrive nøgleordene fra samtalen på whiteboard.
  • Dernæst vil jeg introducere til opgaven og processen, og jeg vil vise dem, hvordan en robot kan se ud - som altid er det forbudt at "kopiere" min idé, men man må hjertens gerne lade sig inspirere.

Min robotfremstilling - Fra proces til færdig produkt:
Mit første skridt i processen handler om at finde inspiration. Denne gang søgte jeg på internettet, hvor jeg blandt andet fandt nogle flotte robotmalerier her: www.johnpost.us, desuden havde min lokale optiker også en interessant vinduesudstilling med robotter, som jeg lod mig inspirere af. Næste skridt er det praktiske billedarbejde.

Jeg starter med at finde mine materialer frem. Foruden emballagen skal jeg også bruge malertape og maling.


Herefter former jeg emballagerne i de ønskede former. Jeg lukker dem med malertape og grunder dem med hvid Gesso, for til sidst at male dem med sølvmaling. Vær opmærksom på, at det kan være nødvendigt at male to gange med sølvmaling, hvis det skal dække helt.


Detaljerne på de enkelte dele er det næste, der skal på plads. Kroppen er den første. Jeg monterer gamle knapper, ledninger og låg, hvor jeg synes, det passer, og til sidst tegner jeg detaljer på med sort sprittusch.


Så benene, som består af 2 rengjorte dåser fra flåede tomater samt knapper og optegning med sort sprittusch.


Til sidst hovedet, hvor håret er gamle ledninger, halsen er en rengjort dåse majs. Øjne, næse og mund er ligeledes tegnet på med sort sprittusch.



Til slut sammenføjer jeg de tre dele til en hel robot.



Anvendte materialer:
  • Gamle emballager 
  • Malertape
  • Hvid Gesso 
  • Sølvfarvet akrylmaling. 
  • Gamle ledninger, knapper, låg og lignende.
  • Sort sprittusch.
  • Varmlimspistol.
Det er herligt, at man som voksen har mulighed for at slippe sit indre barn løs i de kreative processer. Det er en utrolig gave, som mange voksne kunne få glæde af at prøve.

Eleverne har nydt at kreere robotter, og sådan kom de til at se ud: Skrotrobotter lavet af 3. årgang.

5 kommentarer:

  1. Gad virkelig godt at gå i din 3. klasse!!
    ... Må straks omtale og linke til idéen på Skolestuen.
    Godt nytår, Tatjana

    SvarSlet
  2. Altså tusinde tak Eva, hvor er jeg bare så super glad for din kommentar. Tænk at du vil linke på din blog - det er da fantastisk - TAK. Også rigtig godt nytår til dig.

    SvarSlet
  3. Er helt vild med ideer og ting man kan lave ud af gammel emballage. Syntes at flere emballage fabrikanter faktisk burde have det i tankerne hvordan de kan lave en emballage som folk kan bruge til andet end bare at smide ud. Eksempelvis ligesom sennep glas som mange kan bruge til drikkeglas bagefter. Det burde vi have noget mere af :-)

    SvarSlet