søndag den 7. oktober 2012

Tegneøvelser - trin-for-trin

"Jeg kan ikke tegne....", "jeg ved ikke hvordan man tegner", "jeg kan ikke tegne noget, som ligner" eller "jeg gider ikke at tegne", er bare nogle af de sætninger, jeg hører blandt eleverne, når tegning er på programmet.
Jeg må indrømme, at indstillinger som disse fordrer en god portion engagement, vedholdenhed og evne til at motivere, men også en faglig værktøjskasse, som man kan finde nogle brugbare værktøjer i, og de er ikke altid nemme at finde. Men da jeg besøgte http://frubilledkunst.blogspot.dk, fik jeg med afsæt i hendes spændende forløb bare lyst til at give mine elever nogle værktøjer, så de kunne få mod på at tegne. Det første, jeg gjorde, var at fordybe mig i bogen: "At tegne er at se" af Betty Edwards, derefter skyndte jeg mig at bestille bogen: "Drawing with Children" af Mona Brookes, og så gik jeg ellers igang med at forberede forløbet. Jeg besluttede mig for, at tegneøvelserne skulle foregå som trin-for-trin undervisning.

Processen trin-for-trin:

1. Blindtegning (At tegne er at se, Betty Edwards)
Eleverne skulle lave blindtegninger af mig. Det var rigtig morsomt, og pludselig blev det at tegne meget mere underholdende.



2. Tegn på hovedet (At tegne er at se, Betty Edwards)
Jeg havde medbragt en masse forskellige postkort, og eleverne fik lov til at vælge et, som de kunne finde interessant at tegne. Det kom der mange gode resultater ud af, men det bedste var, at eleverne oplevede, at de rent faktisk kunne tegne.

Blindtegning, tegn på hovedet og iagttagelsestegning - elevarbejde

3. Tegn med de fem basiselementer og lær at overlappe (Drawing with Children, Mona Brookes)
Eleverne fik kopier af "De fem basis elementer, som kan skabe former". I fællesskab talte vi om de forskellige elementer - prikker, cirkler, linjer, buer og vinkler, og vi fandt ting i billedkunstlokalet, hvor vi kunne identificere elementerne. Vi kom også til at tale om, at elementer, der sættes sammen kan skabe flere forskellige former. Det var en god øvelse, hvor eleverne også kom til at bevæge sig.

I den næste opgave skulle eleverne øve sig i at tegne med overlapning. Til det formål havde jeg lavet materialer, som eleverne skulle bruge, og til optegning brugte de blyant, mens eleverne til farvelægning anvendte farveblyanter.  Jeg skal lige love for, at det satte gang i tegneproduktionerne.

Prikker, buer, cirkler, linjer og vinkler
Herunder er et udvalg af elevernes tegninger. Nogle blev så optaget af øvelsen, at de lavede sjove ansigter og figurer. Det var en skøn aha-oplevelse - tænk engang pludselig kunne dét at tegne være sjovt. 
















4. Tegn en fantasifugl på en gren og brug de fem basiselementer til at skabe former.
Eleverne skulle med blyant og en blød streg tegne en fantasifugl efter egen idé og med afsæt i de fem basiselementer. Den optegnede fugl skulle farvelægges, og til det kunne eleverne vælge at benytte flydende akvarel eller Caran d' Ache farver. Alternativt kunne de også vælge at mikse de to materialer.
Billederne er fremstillet på hvid kardus (A4) og monteret på grå kardus (A3) - og jeg vil gerne sige, at jeg er virkelig stolt af mine elever, og deres engagement giver så megen energi.














Jeg kan varmt anbefale at sætte sådanne tegneøvelser i gang, da jeg oplevede, at det vakte stor interesse hos både piger og drenge, men særligt drengene fik mere mod på at tegne.

4 kommentarer:

  1. Hvor spændende at se resultaterne Tatjana. Hvor gamle er kunstnerne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina - de unge kunstnere er fra 4. og 5. årgang.

      Slet
  2. A great approach to draw in the reluctant students and give them confidence. Congratulations! I will be back to see the finished results!! :)

    SvarSlet
  3. Thank you Elisabeth - My art class is very proud of their pictures of fantasy birds, and I have to say, I'm too.

    SvarSlet